Siirry sisältöön
Onko sallittua seurustella itseä vanhemman nettitutun kanssa?
ID 268888
Moi Oon ite 15v tyttö ja mä juttelen yhen 24v naisen kaa snäpis ja ollaan niinku nettikavereita. Ei olla viel tavattu livenä mut ollaan vaihdeltu kuvia ja hän on tosi kaunis. Musta tuntuu et oon ihastunu tähän naiseen ja mietin et voiko 16v ja 23v seurustella. Täytän meinaa 16 tässä kuussa ja eiks 16 vuotta oo joku suojaikäraja? En oo kyl varma et mitä se tarkottaa. Mun vanhemmat sai tietää et juttelen ns tuntemattomalle tyypille netissä ja ne suuttu siitä ja sano etten sais enää jutella tälle naiselle. Ne pelkäs sitä kun se nainen on mua jonku verran vanhempi, mut musta siinä ei oo mitään outoo. Koska hän on auttanu mua kun mua on ahistanu ja oon voinu kertoo hänelle mun huolista ja hän on ollu tosi ymmärtäväinen. Se on aina mun päivän kohokohta kun pääsen jutteleen hänen kaa. En oo varma onko se nainen kiinnostunu musta samal taval kun mä oon siitä.. Tiiän kyl et hän on biseksuaali mut mua vähän pelottaa et jos hän pitäis mua liian lapsellisena. En oo viel siis kertonu sille naiselle et oon ihastunu häneen ja en oo varma pitäiskö mun kertoo ollenkaan. Mitä jos hän ei enää haluu jutella mun kaa, en meinaa haluu menettää häntä. Hän on ehdottanu et tavattais livenä mut en oo varma uskallanko. Jännittää etten oo yhtä hyvä keskustelemaan livenä kun mitä oon netissä. Mutta en haluis et hän pettyis jos en suostuis tapaamaan livenä. Mitä mun kandeis tehä? Ja siis se mihin haluaisin vastauksen on että pitäiskö mun kertoo mun ihastumisesta ja oisko se sallittua mun iän takia et seurustelisin hänen kaa?

Asiantuntija vastaa
11.01.2022 klo 11:09 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi suojaikärajaa, ja ihastumisen tunteita itseäsi vanhempaa henkilöä kohtaan. On hienoa, että tulit kertomaan pohdinnoistasi. Viestissäsi käy ilmi, että koet ihastumisen tunteita nettituttuasi kohtaan, mikä on ihana tunne. Samaan aikaan huomioit suojaikärajaan liittyvät kysymykset, mikä on tärkeä asia.
Se, että tapaaminen pohdituttaa sinua kertoo siitä, että tapaamista ei kannata tässä hetkessä sopia. Omia epävarmuuden tunteita sekä ikäeroa on järkevää pohtia. Tunteesi häntä kohtaan ovat varmasti ihanat, mutta joskus itseä suojatakseen on tärkeää olla tapaamatta toista. Tässä viestissä käymme läpi erilaisia näkökulmia tilanteeseesi. Aloitetaan suojaikärajasta, ja pohditaan myöhemmin ihastumisen tunnetta sekä turvallista nettideittailua.
Suojaikärajoja Suomen rikoslaissa on kaksi: 16 vuotta ja 18 vuotta. 16 vuoden suojaikärajalla tarkoitetaan, ettei aikuinen tai selkeästi vanhempi nuori voi tehdä alle 16 vuotiaan kanssa seksuaalisia tekoja. Seksuaalisilla teoilla laissa tarkoitetaan esimerkiksi seksuaalista koskettelua, seksuaalisia puheita, seksuaalissävytteisten viestien, kuvien tai videoiden lähettämistä tai tällaisten kuvien pyytämistä lapselta tai nuorelta. 18 vuoden ikäraja koskee sellaisia aikuisia, joilla on nuoreen erityinen luottamussuhde tai auktoriteettiasema. Tällaisia aikuisia ovat esimerkiksi opettaja, valmentaja, tai nuorisotyöntekijä. Suojaikärajan taustana on se, että alle 16 vuotiaan psyykkinen ja seksuaalinen kasvu on vielä kesken, ja lain avulla halutaan turvata kehitys omaan tahtiin. Suojaikärajasta voi lukea lisätietoa täältä.
On myös hyvä tietää, että mikäli aikuinen lähettää sinulle seksuaalissävytteisiä viestejä, kannattaa viesteistä ottaa kuvakaappaukset, ja näyttää ne turvalliselle aikuiselle, vaikka se tuntuisi ikävältä. Aikuinen tuntee suojaikärajan, ja tietää rikkovansa tässä asiassa lakia. Kannattaa myös katkaista yhteys häneen ihastuksesta huolimatta. Sinun on tärkeää tietää, että tuntemasi aikuinen saattaa syyllistyä myös groomingiin. Groomingilla tarkoitetaan sitä, että aikuinen luo lapseen tai nuoreen ensin luottamussuhteen, jotta hän voi myöhemmin houkutella hänet seksuaalisiin tekoihin. Groomingista löydät lisää tietoa täältä.
Nuorena on tavallista ihastua itseä huomattavastikin vanhempiin henkilöihin. Ihastumisessa itsessään ei ole mitään pahaa tai väärää. On aina aikuisen vastuulla suojella lapsen tai nuoren kasvua ja kehitystä, ja pitää huolta suojaikärajan noudattamisesta.
Seurustelusuhdetta harkitessa on hyvä pohtia suojaikärajan lisäksi osapuolten elämäntilanteita. Eri-ikäisillä voi olla hyvin erilaiset elämäntilanteet, vastuut ja vapaudet. Erot kokemuksista aiemmista ihmissuhteista, elämänkokemuksessa, sekä taloudellisessa tilanteessa voivat aiheuttaa epätasa-arvoa suhteeseen. Suhteessa on aina tärkeää, että osapuolten rajoja ja itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan. Kun suhteen osapuolet ovat keskenään mahdollisimman tasavertaisia, voi kummankin olla helpompi pitää huolta myös omista rajoistaan.
Omista tunteista kertominen toiselle ei ole mitenkään välttämätöntä tai pakollista. Joskus ihastuksen tunteen haluaa pitää vain omana juttuna, jota ei pyrikään viemään kohti suhdetta. Yhteisistä keskusteluista ja ystävyydestä voi iloita ja nauttia ilman, että ihmissuhde siirtyisi koskaan seurustelun tasolle. Toisaalta omista tunteista kertominen on yleensä paras tapa saada selville, vastaako toinen osapuoli omiin tunteisiin. Täältä voi lukea lisää siitä, kuinka voi lähestyä ihastusta.
Nettitutun kanssa on hyvä ottaa huomioon, että keskustelukumppani ei välttämättä ole juuri sitä, mitä kertoo olevansa. Jotkut esittävät netissä vaikkapa eri-ikäistä tai eri sukupuolta olevaa henkilöä, kuin todellisuudessa ovat. Täältä voit katsoa nettiluennon, jossa pohditaan turvallista nettideittailua.  Videolta löydät myös vinkit siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon, jos sovitte nettitutun kanssa tapaamisen kasvotusten. Tapaamiseen ei tarvitse koskaan suostua toisen mieliksi, tai toisen painostuksesta. NuortenExitin sivuilta voi lukea lisää siitä, miten voi tunnistaa luotettavan nettitutun.
Monesti avuksi voi olla, jos omista tunteista voi jutella jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Sosiaalisessa mediassa (esimerkiksi snapchatissa) voit olla yhteydessä Sua varten somessa -toiminnan työntekijöihin. Heidän kanssaan voi jutella näistä teemoista. He myös auttavat sinua viemään asiaa eteenpäin, mikäli epäilette rikosta. Sua varten somessa -toiminnasta saat lisää tietoa täältä.
Olet myös lämpimästi tervetullut meidän seksuaalineuvonnan chattiin juttelemaan kaikenlaisista seksuaalisuuteen, tunteisiin ja ihmissuhteisiin liittyvistä asioita!