Siirry sisältöön
Onko "normaalia" olla epäheteron näköinen?
ID 262688
Onko “normaalia” olla epä heteron näköinen? Olen 14vuotias ja näytän todella kuulemma epäheterolta ja kaikki pitävöt minua lesbona vaikka olen biseksuuali joskus pidän sitä häiritsevänä.

Asiantuntija vastaa
27.10.2021 klo 15:54 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kerrot viestissäsi, että toisten ihmisten oletukset ja kommentit ulkonäöstäsi tuntuvat sinusta häiritsevältä. On tärkeää tietää, että kenenkään ulkonäöstä ei voi päätellä seksuaalista suuntautumista. Jokaisella on oikeus pukeutua tai ilmaista itseään ulkoisesti juuri niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Toisen olemuksen kommentointi tai sen perusteella seksuaalisen suuntautumisen olettaminen ei ole ok. Jokainen on hyvä ja oikeanlainen juuri sellaisena kuin on.
Jokaisella on lupa määritellä tai olla määrittelemättä itsensä ja seksuaali-identiteettinsä juuri niinkuin itse sen kokee.  Täältä voit lukea lisää seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta.
Jos kommentit ulkonäöstä ovat toistuvia eivätkä pyynnöistä huolimatta lopu, on kyse myös kiusaamisesta.Täältä voit lukea lisää siitä, mitä tehdä jos kohtaa kiusaamista.
Voit tulla myös juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin.