Siirry sisältöön
Onko normaalia jos heteronainen näkee seksiunia naisista?
ID 269859
Hei! Onko normaalia jos heteronainen näkee joskus lesbounia??? Ei kai se tarkoita että on jotenkin tietämättään lesbo tai jotain… Koen kyseiset unet melko ahdistavina, koska koen olevani hetero ja unet yllättävät minut, ja olen kuitenkin seurustellut poikaystäväni kanssa yli 3 vuotta, niin unet tuntuvat melko ahdistavalta silloin harvoin kun niitä tulee… Olen lukenut joistain artikkeleista sen olevan normaalia/että se ei tarkoita että seksuaalinen suuntautumiseni olisi jotenkin tietämättäni eri mitä luulen sen olevan… Jossain keskustelupalstalla asiasta oltiin kuitenkin eri mieltä ja tämä herätti minussa ahdistusta. Vaikka keskustelupalstat eivät mitään kovin luotettavia olekaan…

Asiantuntija vastaa
25.01.2022 klo 08:40 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi.
Kerrot viestissäsi naisista näkemistäsi seksiunista, jotka koet ahdistaviksi, ja pohdit nyt kertooko se jotain seksuaalisesta suuntautumisestasi. Seksuaalinen suuntautuminen kuvaa sitä, kenestä henkilö on kiinnostunut eroottisesti, emotionaalisesti tai / ja seksuaalisesti. Jokainen voi itse määritellä tai jättää määrittelemättä omaa seksuaali-identiteettiään.
Unet eivät kerro mitään kenenkään seksuaalisesta suuntautumisesta. Se, että näkee seksiunia samaa sukupuolta olevista ei tee sinusta lesboa. On hyvin tavallista, että fantasiat tai esimerkiksi se millainen porno kiihottaa eivät vastaa sitä millaista seksiä ja kenen kanssa sitä haluaa todellisuudessa. Täältä voit lukea lisää fantasioista.
On hyvin tavallista pohtia omaa seksuaalista suuntautumistaan. Tavallisesti ajan kanssa kokemus omasta seksuaalisesta suuntautumisesta kirkastuu.  Kerrot viestissäsi näiden unien aiheuttavan sinulle kovaakin ahdistusta. Jos tuntuu, että ahdistus jatkuu, voisi olla paikallaan käydä juttelemassa ammattilaisen kanssa. Täältä saat lisätietoja siitä, miten pääsee lääkäriin. Olet tervetullut juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.