Siirry sisältöön
Olenko koukussa pornoon?
ID 251086
Miten päästä pois pornosta? Olen 16 vuotias poika ja epäilen vahvasti itselläni olevan jonkinlainen porno addiktio, vaikka en huomaa mitään sen vakavempia oireita itselläni, en pysty olemaan useampaa päivää ilman pornoa, sen lisäksi orgasmin jälkeen kaikki mielihyvä katoaa ja minulle tulee ikävä fiilis, mitä pitäisi tehdä, miten voisin lopettaa pornon katselun?

Asiantuntija vastaa
18.05.2021 klo 13:39 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi mietteistäsi pornon suhteen, ja pohdit mahdollista addiktiota. Tämä on suhteellisen yleinen kysymys, jota pohdimme nuorten kanssa seksuaalineuvontachatissamme.
Itsetyydytys ja pornon katselu on osa monen nuoren arkea. Jotkut katsovat pornoa päivittäin, toiset harvemmin. Vaikka katselu olisi päivittäistä, ei välttämättä ole kyse addiktiosta.
Kuvaat kuitenkin, että sinulle jää pornon katselusta ja orgasmin saamisesta ikävä fiilis, ja tämä itsessään on asia, josta olisi hyvä keskustella esimerkiksi meidän seksuaalineuvontachatin puolella. Kerrot myös, että tauon pitäminen pornon katselusta ei onnistu. Chatissa voimme pohtia ajatuksiasi pornon suhteen tarkemmin.
Esimerkiksi seuraavat asiat voivat viitata riippuvuuteen, ja voit pohtia tunnistatko näitä omalla kohdallasi:
• Porno estää sinua tekemästä muita tärkeitä asioita (lähtemästä kouluun, tapaamasta kavereita jne.) tai ihmissuhteet eivät enää kiinnosta pornon takia
• Tuntuu, että aiempi katsomasi pornomateriaali ei tuota samaan tapaan nautintoa, ja siirryt katsomaan yhä “kovempaa” pornoa
• On hankaluuksia saada itsetyydytyksestä nautintoa ilman pornoa
• Sukuelimissä on ärsytystä jatkuvan itsetyydytyksen takia
• Tauko pornon katselusta ei onnistu, vaikka haluaisi
Lopuksi lisään, että vaikka kyse olisi riippuvuudesta, niin siitä voi päästä yli. Tule siis rohkeasti juttelemaan seksuaalineuvontachattiimme, niin katsotaan, mitä voisimme tehdä. Voit myös kurkata nettitestiä, joka auttaa sinua pohtimaan, voisitko olla koukussa itsetyydytykseen tai pornoon.
Täältä löydät lisää tietoa pornoon liittyvästä addiktiosta.