Siirry sisältöön
Mitkä ovat ulommat häpyhuulet?
ID 306477
Hei, minulla oli alkuvuodesta ekat kuukautiset ja kesää kohden olen alkanut miettiä tamponin kokeilemista. Asiaa selatessani tuli esille sana ulommat häpyhuulet. Mitkä ne oikeen ovat? Ovatko ne (anteeksi typeryyteni) ne alapäässäni olevat kaksi löllöä juttua jotka siis näen ihan selkeästi heti jos vaikka otan pikkuhousut pois, vai ovatko ne jotkut pienet siivet emättimen edessä yms.

Asiantuntija vastaa
08.04.2024 klo 09:53 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi ja onneksi olkoon kuukautisten alkamisesta! Hienoa, että olet tutustunut kehoosi ja kysyt neuvoa sinua askarruttavaan asiaan. Se ei ole ollenkaan typerää.
Kuvailusi perusteella olet löytänyt todennäköisesti sekä sisemmät että ulommat häpyhuulet. Immenkalvosta kertovassa artikkelissamme on kuvituskuva, jossa havainnollistetaan myös häpyhuulten sijaintia.
Tamponin ja muiden kuukautissuojien käytöstä, voit lukea artikkelistamme “Millaisia kuukautissuojia on?”. YLE Areenasta löytyy myös murrosikäisille tarkoitettu sarja, “Murrosikä”, jonka yhdessä jaksossa kuvataan syntymässä naiseksi määritellyn henkilön kehoa, sekä kuukautisten alkamista. Kaikki artikkelimme löydät osoitteesta hyvakysymys.fi/nuortenvaestoliitto.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua. Halutessasi voit tulla juttelemaan tästä lisää Seksuaalineuvontachatiimme.