Siirry sisältöön
Miten voin ottaa puheeksi toiveeni seksille kumppanin kanssa?
ID 306022
Ollaan seurusteltu mun poikakaverin kanssa nyt kohta 4kk ja meillä on meneillään näin sanotusti vielä se alkuhuuma, asutaan eri osotteissa vielä kun meillä on pikkusen välimatkaa koulun takia ja useesti nähdään viikonloppuisin ja loma-aikoina! Mun poikakaveri on seksin suhteen erittäin omatoiminen, käytännössä 90% seksikerroista alkaa hänen aloitteesta! Siihen päälle meininki on vielä sellainen et hän haluaa tavallaan olla se joka hoitaa kaiken et mä voisin vain olla! Ongelma on se et harrastetaan siis seksiä aika paljon aina kun nähdään ja mulla meinaa välillä olla viikonloppun jälkeen paikat vähän hellänä siitä syystä! Niin miten voisin ottaa asian puheeksi et voitaisiin harrastaa seksiä vähän vähemmän ja ottaa siis rauhallisesti! En kuitenkaan haluaisi aihetta töksäyttää päin naamaa niin että tulee väärinymmärryksiä!

Asiantuntija vastaa
21.03.2024 klo 17:11 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistä!
On tosi tavallista, että seksuaaliset halut ja aktiivisuus vaihtelevat kumppaneiden kesken. Myös odotukset ja toiveet seksille voivat olla erilaisia kumppaneiden välillä, jolloin väistämättä tästä kaikesta täytyy kommunikoida, kysyä, sopia ja varmistaa. Kaiken seksin tulisi perustua jokaisen siihen osallistuvan kohdalla suostumukseen ja vapaaehtoisuuteen. Mieltään on myös oikeus muuttaa missä tahansa vaiheessa seksiä. Voit lukea lisää suostumuksesta artikkelistamme.
Jos seksiä on paljon lyhyen ajan sisällä, on tavallista, että herkät limakalvot saattavat hiertyä ja ärtyä seksin aiheuttamasta hankauksesta. Liukuvoiteen käyttö voi ennalta ehkäistä ja vähentää limakalvoärsytystä seksissä. Omia tuntemuksia kannattaa myös kuunnella, sillä kipu tai muut  epämukavat tuntemukset ovat kehon tapa viestiä, että kaikki ei ole hyvin, tai että jotain kannattaisi tehdä toisin. Lue lisää liukuvoiteesta artikkelistamme.
Jokaisella on siis oikeus ilmaista itseään, kuten toiveita seksille, ja kumppanin tulisi kuulla niitä. Tietenkin sitä voi harkita, miten asian sanoo, mutta vaikka sen kertoisi kuinka ystävällisesti tahansa, asia voi herättää siitä huolimatta kumppanissa hankalia tunteita. Kaikilla seksiin osallistuvilla tulee on yhteinen ymmärrys siitä, millaisia seksuaalisia tekoja tehdään, jos niitä tehdään. Kukaan ei ole siis velvollinen seksiin, missään tilanteessa, sillä jokainen on loppuen lopuksi itse vastuussa omien seksuaalisten tarpeiden tyydyttämisestä. Lue lisää artikkelistamme “Mitä tehdä, kun harmittaa ettei toinen halua seksiä?”
Ehkä voisit ottaa asian puheeksi kumppanisi kanssa jo etukäteen, ennen tapaamistanne? Kirjoitit kokemuksestasi myös tähän viestiin tosi sensitiivisesti ja selkeästi. Asioista voidaan viestiä monella tavalla, esimerkiksi juttelemalla tai viesteillä, mutta jonkinlainen sanallinen ilmaus lienee selkeintä? Väärinymmärryksiltäkään ei voi täysin välttyä, mutta keskustelun kautta väärinymmärrystä voidaan  myös oikaista. Voit ottaa keskustelun tueksi “Seksistä puhumisen checklistin.
Toivottavasti vastauksesta on apua sinulle! Voit halutessasi tulla juttelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachatiimme.