Siirry sisältöön
Miten valmistautua ekaan kertaan nettitutun kanssa?
ID 274323
Hei! Oon tällänen “teini” tyttö joka ois ens kesän puolella menossa moikkaamaan poikaa toiselle puolelle suomea ensimmäistä kertaa. Ollaan siis juteltu jo melkeen puol vuotta ja niin edespäin! Ois ihan kiva saada jotain informaatiota ensimmäiselle seksi kerralle? Tiiän että tää saattaa kuulostaa jotenki tyhmältä että “teini tyttö menee moikkaamaan poikaa toiselle puolelle suomea ja menettää neitsyytensä” mutta niin sen pitääkin kuulostaa ekalta kerralta odotettuna. Otan kaiken tiedon vastaan mitä vaan voisi olla hyödyksi! Kiitos. <3

Asiantuntija vastaa
04.04.2022 klo 11:04 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Mukavaa kuulla, että elämässäsi on henkilö, jonka kanssa tuntuu kivalta viestitellä. Ymmärrän viestisi niin, että ette vielä ole tavanneet kasvokkain, mutta tapaaminen on suunnitelmissa, ja siihen olisi tarkoitus kuulua seksiä.
Ensimmäiseen seksikertaan voi valmistautua etukäteen, ja on hyvä, että kysyt pohdintoihisi apua. Viestissäsi ei kuitenkaan käy ilmi moniakaan asioita, jotka auttaisivat minua vastaamaan pohdintoihisi paremmin. Suosittelen siis, että tulet juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiimme, joka palvelee ma klo 15-18, ke klo 13-16 ja to klo 13-15. Chatissa keskustelu on nimetöntä, ja löydät sen täältä. Vastaan viestiisi siltä pohjalta, mitä ajatuksia minulla viestistäsi herää.
Viestisi perusteella syntyy käsitys, että kyseessä on nettituttu, jota et ole vielä tavannut. Hänen tapaaminen edellyttää matkustamista hänen luokseen. Viestissäsi ei käy ilmi ikäsi eikä nettitutun ikä. Kun ihmisiä tapaa netissä, on mahdotonta olla varma siitä, että he todella ovat sitä mitä ovat. Toisaalta esimerkiksi puhelut ja videopuhelut ovat keinoja löytää varmistusta tähän, mutta viestistäsi ei käy ilmi oletteko jutelleet kasvokkain netissä. Tässä on linkki luentoon, jossa käsitellään turvallista nettideittailua. Luennon katsominen voi auttaa sinua pohtimaan turvallisuuteen liittyviä seikkoja nettituttua tavatessa. Myös suojaikärajaa tulee noudattaa, sillä se suojaa sinua seksuaaliväkivallalta. Suojaikärajasta löydät lisää tietoa täältä. Mikäli nettituttu on aikuinen, on hän täysin vastuussa suojaikärajan noudattamisesta.
Kun tapaat nettitutun ensimmäisen kerran, tulisi tapaaminen sopia julkiselle paikalle, ja on tärkeää, että et ole riippuvainen siitä, että sinun täytyy mennä hänen luokseen. Julkiseksi paikaksi kelpaavat kahvilat ja kauppakeskukset, ei syrjäinen puisto tai koti. Ennen tapaamista on tärkeää, että joku läheisesi tietää, missä tapaatte. Sijaintia voi seurata myös puhelimen välityksellä. Parasta olisi, jos läheinen on aikuinen kuten vanhempasi, mutta ystävällekin voi kertoa. On myös tärkeää, että tapaamisen aikana kerrot läheisellesi sijaintisi, jos vaihdatte tapaamispaikkaa. Läheisen kuten ystävän voi myös ottaa ensitapaamiselle mukaan. Miksei aluksi näkisi porukalla? Vastuullinen ja luotettava nettituttu ei pahastu siitä, että kerrot hänestä tai siitä, missä tapaatte, myös läheisellesi.
Mitä tulee itse seksiin, on luonnollista, että sitä toivoo tai suunnittelee etukäteen. Tärkeää on kuitenkin tietää, ettei seksin suhteen tarvitse tehdä päätöstä nyt, vaikka siihen valmistautumista miettisikin. Seksiin voi valmistautua, vaikka itse seksiä olisi vasta pitkän ajan päästä. Sitä ei voi etukäteen tietää, toivotko seksiä juuri silloin, kun tapaat nettitutun ensimmäisen kerran. Et voi myöskään tietää varmasti, minkälainen seksi sinusta tuntuisi silloin hyvältä idealta. Muista, että sinulla on aina oikeus vetäytyä seksistä, myös sen aikana. Samaan tapaan et ole velvollinen jäämään nettitutun seuraan missään tilanteessa, jos hänen seuransa tuntuu epämiellyttävältä. Toisaalta, jos olette saman ikäisiä ja molemmat toivotte seksiä, teillä on myös oikeus kokeilla sitä. Etukäteen tulisi keskustella yhdessä siitä, miten huolehditte ehkäisystä, sekä seksiin liittyvistä toiveista ja rajoista. Täältä löydät lisää tietoa valmistautumisesta ekaan kertaan.  Täältä löydät tietoa suostumuksesta, joka on keskeinen asia seksissä.
Jos toista ei ole vielä koskaan tavannut, kannattaa edetä rauhassa tutustumisen kanssa. Tämä tarkoittaa myös toisen lähellä olemiseen tutustumista. Viestittelyn perusteella on mahdotonta sanoa, onko hänen kanssa mukava olla myös fyysisessä kontaktissa ja kasvokkain. Seksi on paljon muutakin kuin emätinyhdyntää, ja ennen sitä tulisi kaiken muun läheisyyden tuntua luonnolliselta, hyvältä ja turvalliselta.
Vinkkaan sinulle myös Sua varten somessa -palvelusta, jossa voi jutella ammattilaisten kanssa nettitapailun turvallisuuteen liittyvistä jutuista. Sua varten somessa -palvelun tiedot löydät täältä. Kannattaa myös lukea varuiksi meidän groomingiin liittyvä artikkeli. Groomingilla tarkoitetaan sitä, että aikuinen luo nuoreen luottamussuhteen, jonka avulla hän houkuttelee alle 16- tai 18-vuotiasta nuorta seksuaalisiin tekoihin hänen kanssaan aluksi netissä, myöhemmin ehkä livenä. Artikkelin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!