Siirry sisältöön
Miten suuri riski raskauteen on keskeytetyssä yhdynnässä?
ID 248452
Hei! Haluaisin kysyä onko raskauden riski suuri, kun harrastaa yhdyntää ilman kondomia. Poikaystäväni ei ole tullut tällöin sisälleni vaa ulkopuolelle esim ottanut paperia. Onko silti suuri mahdollisuus että tulisin raskaaksi? Sillä luotan kyllä poikaystäväni taitoihin tässä, olen myös miettinyt onko normaalia että monen peräkkäisen yhdyntä kerran jälkee sattuu hieman, kun harrastamme lopussa yhdyntää?

Asiantuntija vastaa
08.04.2021 klo 09:44 , Väestöliitto
Hei ja  kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit viestissäsi raskauden riskiä suojaamattomassa yhdynnässä. Keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisykeino,  sillä siittiöitä voi kulkeutua emättimeen jo esiliukasteen eli ns. touhutippojen mukana missä vaiheessa yhdyntää tahansa. Tutkimuksissa on havaittu, että välillä esiliukasteesta on löytynyt eläviä siittiöitä, ja välillä ei. Touhutipoista voit lukea lisää täältä. Raskauden riski on siis tässä tapauksessa olemassa. Mahdollinen raskaus selviää raskaustestillä. Raskaustestin voit tehdä luotettavasti 3 viikon kuluttua yhdynnästä tai muutaman päivän kuluttua siitä, kun kuukautiset ovat myöhässä. Myös seksitaudit voivat tarttua suojaamattomassa yhdynnässä. Mikäli teillä on ollut muita seksikumppaneja suojaamattomassa yhdynnässä, on seksitautien mahdollisuus hyvä sulkea pois seksitautitesteillä. Seksitautitesteistä lisätietoja saat täältä.
Kysyt viestissäsi myös kivusta, jota esiintyy emättimessä usean peräkkäisen yhdynnän jälkeen. Kipu emättimessä voi johtua monesta asiasta, esimerkiksi limakalvoille kohdistuneesta hankauksesta. Yhdynnässä onkin suositeltavaa käyttää liukuvoidetta luistoa lisäämään. Vesi- ja silikonipohjainen liukuvoide sopii käytettäväksi kondomin kanssa.
Kivulla on yleensä jokin mielekkyys. Yhdyntä voi sattua myös jos emättimeen työnnytään liian kovaa tai se tapahtuu liian nopeasti. On hyvä pohtia, oletko riittävän kiihottunut useiden yhdyntöjen jälkeen? Entä edetäänkö yhdynnässä riittävän hellästi? Lisätietoja siitä miksi yhdyntä sattuu voit lukea täältä.
Toivottavasti tästä vastauksesta oli sinulle apua. Olet tervetullut juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiimme.