Siirry sisältöön
Miten ovulaatio oireilee?
ID 254514
Moi! Miten ovulaatio oireilee?? Mulla on ollut jonkinverran kummastuttavia oireita, jotka muistuttavat joko ovulaation tai raskauden ensioireita… Mulla on nyt meneillään kuukautiskiertoni 13. päivä, eli lähestulkoon juuri se päivä kun ovulaation pitäisi mulla tapahtua. Oireina on ollut pieni väsymys, mielialan vaihtelut/herkkyys, ehkä ihan ihan ihan vähän arat rinnat (tosi vähän vaan) ja runsas valkovuoto🤔 Harrastettiin poikaystäväni kanssa seksiä, ja siitä ehkä vähän päälle tunti kun menin vessaan niin valkovuotoa/jotain vaaleaa/melkein läpinäkyvää vuotoa tippui muutamina tippoina pönttöön.. koskaan ennen ei ole seksin jälkeen tullut mitään vuotoa NIIN paljon että sitä tippuisi muutamana pisarana pönttöön… Voiko tämä olla ovulaatiolimaa? Se ei ollut täysin läpinäkyvää vaan se oli ihan hieman vaaleaa. Ehkäisynä yhdynnässä on aina toiminut poikaystäväni kanssa kondomi, ja aina on tarkistettu seksin jälkeen että kondomi on ehjä. Yhtenä oireena on myös tänään (eli kuukautiskiertoni 13.päivä) tuntuneet pari vihlaisua vatsassa, sekä kevyt turvotus alavatsalla. Voiko nämä kaikki olla ovulaation oireita, vai pitääkö mennä raskaustestiä ostamaan😫 Viime kuukautiseni olivat keskiverto kuukautisiani vähemmän kipeät sekä niukemmat, mutta ne kestivät noin 7 päivää, eli normaalin verran… Onko se normaalia? Pelottaa, että ne olisivat olleet niin sanotut “valemenkat” ja että nyt näkyisivät raskauden oireet… Toivottavasti vain yliajattelen🙄 ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta olla raskaana..

Asiantuntija vastaa
12.07.2021 klo 10:46 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi.
Pohdit viestissäsi ovulaation oireita ja raskauden mahdollisuutta. Kerrot alavatsalla esiintyvästä kivusta ja turvotuksesta sekä vaaleasta vuodosta seksin jälkeen.
Kertomasi oireet kuulostavat tavallisilta ovulaatioon liittyviltä oireilta. On hyvin tavallista, että ovulaation aikaan valkovuodon määrä voi lisääntyä. Valkovuotoa on aina jonkin verran emättimessä, sen tehtävä on puhdistaa ja kosteuttaa emätintä. Täältä voit lukea lisää valkovuodosta.
Osalla ovulaatio tuntuu kipuna alavatsalla, tavallisesti jommallakummalla puolta munasarjoja, eri kuukausina puolta vaihtaen. Ovulaatioon voi liittyä myös alavatsan turvotusta. Täältä löydät lisätietoja ovulaatiosta.
Kerrot viestissäsi edellisten kuukautistesi olleen tavallista niukemmat. On tavallista, että kuukautisvuodon määrä voi vaihdella eri kiertojen välillä, eli toisinaan olla hieman runsaammat tai niukemmat.
Jos raskauden mahdollisuus mietityttää, voit tehdä raskaustestin. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti, kun yhdynnästä on kulunut kolme viikkoa, tai kuukautisesi ovat myöhässä. Raskaustestin voi ostaa kaupasta tai apteekista. Täältä voit lukea lisää raskaustestistä.
Toivottavasti sait tästä vastauksesta hieman apuja. Mukavaa kesää sinulle!