Siirry sisältöön
Miten jälkiehkäisy vaikuttaa kuukautiskiertoon?
ID 294631
Moi! Otin jälkiehkäisypillerin kuukautisteni alkamispäivänä, ja kuukautisista tuli yhtäkkiä todella niukat ja tuntuu kuin ne olisivat loppumassa jo seuraavana päivänä niiden alkamispäivästä… Voiko jälkiehkäisypilleri aiheuttaa tämmöistä/onko tämä normaalia vai pitääkö huolestua? Ja onko suuret mahdollisuudet tulla raskaaksi kuukautisten alkamispäivänä, jos spermaa on joutunut vain emättimen ulkopuolelle ja mahdollisesti emättimen suulle…. Otin jälkiehkäisyn noin 4-5h tuon tapahtuman jälkeen, voiko olla suuret mahdollisuudet että silti tulisin raskaaksi? Ja kuinka pahasti pilleri voi sekoittaa säännöllisiä kuukautisiani ja kroppaani muuten..?

Asiantuntija vastaa
29.05.2023 klo 09:54 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerroit kysymyksessäsi miettiväsi raskauden mahdollisuutta ja jälkiehkäisyn vaikutusta kuukautisiin ja kehoosi.
Voit lukea raskauden mahdollisuudesta tilanteessasi aikaisemmasta vastauksestamme. Vastauksen raskauden mahdollisuuteen löydät täältä.
Jälkiehkäisytablettisi oli otettu ajoissa tapahtuman jälkeen ja kuukautisten alkamispäivä ei ole raskauden kannalta todennäköisin ajankohta, joten pitäisin kaikkiaan raskausriskiä pienenä. Jälkiehkäisystä löydät tarkempaa tietoa täältä.
Jälkiehkäisytabletti voi vaikuttaa kuukautisvuodon määrään ja kuukautiskierron poikkeamiin. Hormonaalisen jälkiehkäisyn tavallisia haittavaikutuksia voivat olla päänsärky, seuraavien kuukautisten mahdollinen aikaistuminen tai viivästyminen sekä pahoinvointi. Jälkiehkäisy ei aiheuta pitkäaikaisia muutoksia kuukautiskiertoon.
Jos kuukautisesi myöhästyvät seuraavasta oletetusta ajankohdasta jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen, niin raskauden voi poissulkea kotona tai terveydenhoitajan vastaanotolla tehtävällä raskaustestillä.  Raskaustestistä löydät lisätietoa täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit tarvittaessa tulla juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.