Siirry sisältöön
Mitä ylimääräinen vuoto emättimestä on?
ID 290983
Hei! Aloitin minipillerit vähän aika sitten. Nyt emättimestäni on alkanut tulla ruskeaa paksua ”jotain”? Olen kamalan huolissani että mistä tämä voisi johtua😖 Mitä tämä kyseinen ”aine/neste” on?

Asiantuntija vastaa
24.02.2023 klo 12:05 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi aloittaneesi minipillereiden käytön hiljattain. Viestistä ei käy ilmi, että kuinka paljon aikaa siitä on.
Minipillereiden käyttöön liittyy usein tiputteluvuotoa valitettavasti. Joskus tämä menee ohi ajan kanssa, joskus sitä kestää pidempään. Kannattaa jutella vuodosta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa tai ottaa yhteyttä siihen tahoon, joka on antanut sinulle reseptin minipillereihin. Myös paikallinen ehkäisyneuvola ja julkinen terveydenhoito auttaa näissä kysymyksissä.
Joskus vuoto voi myös liittyä tulehdukseen. Kuvaat vuotoa paksuksi. Voi olla hyvä, että varmuuden vuoksi konsultoit terveydenhuoltoa tässä asiassa jo esimerkiksi tänään. Voit soittaa esimerkiksi julkisen terveydenhuollon neuvontaan tai hakeutua yksityiseen terveydenhuoltoon, mikäli sinulla on siihen mahdollisuus varallisuuden puolesta. Myös kouluterveydenhoitajan kanssa voi jutella. Laboratoriotestejä on joskus aiheellista ottaa ja näihin sinua ohjaa lääkäri tarvittaessa. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin. Mikäli kovia kipuja ilmenee niin ne ovat syy ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon saman tien.
Joskus myös seksitautiin voi liittyä vuotoa. Seksitaudin mahdollisuus voi olla olemassa silloin, jos on ollut seksiä ilman kondomia tai suuseksisuojaa ja seksikumppani on saanut aiemmilta seksikerroiltaan joltakulta seksitautitartunnan. Seksitaudin mahdollisuuden voi selvittää sukupuolitautien poliklinikalla tai terveydenhuollossa. Testaus on ilmaista. Täältä näet, miten pääsee seksitautitesteihin.
Syytä paniikkiin ei tässä kuitenkaan ole, ja tosiaan itse minipillerit tyypillisesti aiheuttavat ylimääräistä vuotoa. Minipillereistä löydät lisää tietoa täältä. Myös emättimen tulehdukset ovat tavallisia.
Mikäli jokin jäi mietityttämään, voit tulla seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan asiasta. Chat on auki yleensä ma, ti, ke ja to. Maanantaina 28.2. olemme suljettu. Tarkemmat aukioloajat ja chatin löydät täältä.