Siirry sisältöön
Mitä tehdä, jos entisellä seksikumppanilla on kondylooma?
ID 262057
Hei Olen mies ja epäilen kondyloomatartuntaa syystä että edellisellä seksikumppanilla minun tietääkseni on. Minulla tosin ei ole oireita, muutakun pientä kutinaa peniksen kärjessä. Voiko tämä johtua vaan ajatuksesta että minulla voisi olla tauti koska mitään konduloomia minulla ei koko kropasta löydy. Ymmärtääkseni kondulooma voidaan vaan katsomalla todeta ja vaikka en lääkäri ole itse niin ei ulospäin mitään oireita näy. Miten siis toimin?

Asiantuntija vastaa
18.10.2021 klo 15:24 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi mahdollista kondyloomatartuntaa. Kerrot, että entisellä seksikumppanillasi on luultavasti ollut kondylooma, mutta sinulle ei ole tullut oireita. Tarjoamme pohdintoihisi näkökulmia, mutta lisätietoja voit kysyä esimerkiksi sukupuolitautien poliklinikalta.
Mikäli entisellä seksikumppanilla on ollut kondylooma, olet voinut saada häneltä tartunnan. Kondomi tai suuseksisuoja ei välttämättä suojaa tartunnalta, sillä tartunnan voi saada käsien välityksellä sekä niiltä sukuelinten ihoalueilta, joita kondomi ei suojaa. Kondylooma voi tarttua limakalvoalueille, ja limakalvoja ympäröiville ihoalueille. Käytännössä tämä tarkoittaa sukuelimiä, peräaukkoa ja sen ympärystä sekä suuta. Kondyloomia ei voi löytää muualta kehosta. Kondylooma on HPV-viruksen aiheuttama kuten myös esimerkiksi syylät käsissä ja jaloissa, mutta kyseessä on eri virustyypit. Tartunta todetaan oireiden perusteella, ja sen tekee lääkäri.
Kerrot, että sinulla ei ole ollut varsinaisia oireita pientä kutinaa lukuunottamatta, mikä voi viitata moniin asioihin. Kondylooman itämisaika voi myös olla verrattain pitkä eli kuukausia, jopa vuosia. Lisäksi tartunta ei aiheuta kaikille oireita, mutta se voi silti tarttua seksiteitse erilaisissa seksitavoissa.
Kondylooma paranee suurimmalla osalla itsestään ajan kanssa. Tautiin ei ole parantavaa hoitoa, mutta sen oireita voidaan hoitaa. Lääkäriin on syytä hakeutua silloin, mikäli saat oireita. Kondylooman oireiden kanssa ei hakeuduta seksitautitesteihin, vaan oireita näytetään lääkärille esimerkiksi sukupuolitautien poliklinikalla tai terveysasemalla. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin. Lisäksi muut seksitaudit on syytä käydä testaamassa, mikäli on ollut seksiä ilman kondomia tai suuseksisuojaa eikä ole varma kumppanin seksitautitilanteesta. Täältä näet, miten pääsee seksitautitesteihin.
Tulevia seksitilanteita ajatellen kannattaa pohtia, voisiko mahdollisen kondyloomatartunnan ottaa seksikumppanin kanssa puheeksi ennen seksiä? Kun riskeistä puhutaan avoimesti, toimitaan kunnioittavasti ja vastuullisesti. Tosiasia on kuitenkin se, että jonkun HPV-virustartunnan saa lähes jokainen elämänsä aikana. Kondyloomaa ei testata, joten moni voi kantaa tartuntaa tietämättään. Näitä asioita kannattaa punnita yhdessä, jotta ei tarvitse jälkikäteen pohtia, onko altistanut kumppanin seksitaudille vai ei. Kondomia ja suuseksisuojaa on syytä käyttää erilaisten seksitautien ehkäisemiseksi. Vakituisessa seksisuhteessa kondyloomalta suojautuminen ei ole välttämätöntä, mikäli asiasta on keskusteltu avoimesti ja rehellisesti kumppanin kanssa, ja päätös on yhteinen.
Olet tervetullut seksuaalineuvontachattiimme, mikäli aihe vielä pohdituttaa!