Siirry sisältöön
Mitä tehdä haavalle peniksessä?
ID 285155
Moi, mun poikaystävällä on ilmeisesti yhdynnästä aiheutuva haava peniksessä, joka oli jo kerran paranemassa. Kuitenkin yksi päivä yhdynnän jälkeen haava aukesi, ja siitä vuosi runsaasti verta. Mitä tällaiselle haavalle pitäisi sitten tehdä? Haava on hyvin kipeä kun siihen koskee tai jos esinahkaa vetää taakse.

Asiantuntija vastaa
12.10.2022 klo 13:33 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Hienoa, että kysyt neuvoa poikaystäväsi haavaa koskien. Haavoja sukuelimiin voi tulla monista eri syistä ja haavaa näkemättä on hankalaa antaa yksityiskohtaisia neuvoja sen hoitamiseen. Jotta haavan aiheuttaja voidaan selvittää ja haavaa hoitaa oikein, tulisi poikaystäväsi käydä näyttämässä sitä terveydenhuollossa hoitajan tai lääkärin vastaanotolla. Mikäli hänelle on mahdollista hakeutua kouluterveydenhoitajalle samantien, voi kouluterveydenhoitajaa lähestyä asiassa. Vastaanotolle olisi hyvä hakeutua viiveettä, sillä kertomasi mukaan haava on vaivannut poikaystävääsi jo pidempään ja nyt aktiivisesti oireilee. Terveydenhuollossa voidaan arvioida, voiko kyseessä olla esimerkiksi tulehduksen, mekaanisen ärsytyksen tai seksitaudin aiheuttama haava. Haavan aiheuttajan selvittäminen on tärkeää, jotta haavaa voidaan hoitaa oikein ja se pääsee paranemaan hyvin. Täältä voit lukea lisää siitä, kuinka hakeutua lääkäriin.
Omahoitona ennen vastaanotolle pääsyä haava on hyvä pitää puhtaana suihkuttamalla sitä päivittäin juoksevalla vedellä. Suihkuttelun jälkeen alue tulee kuivata hyvin puhtaalla pyyhkeellä. Myös haavaan kohdistuvaa ärsytystä ja kaikkea kipua aiheuttavaa kannattaa välttää.
Jatkoa ajatellen kannattaa pohtia, liittyykö kyseisen haavan syntyminen esimerkiksi kitkan syntymiseen seksissä. Liukuvoiteen käyttö vähentää kitkaa seksissä, ja suojaa limakalvoja (sekä kondomia) rikkoutumiselta. Liukuvoiteista löydät lisää tietoa täältä. On myös tärkeää, että kaikenlaisesta seksistä pidättäytyy sen aikaa kunnes sukuelinten limakalvot ja ihoalueet ovat terveet ja ehjät.
Toivottavasti tästä vastauksesta on apua!