Siirry sisältöön
Mistä voi johtua emättimen paha haju ja kirvely?
ID 296477
Hei! Olen 18 vuotias tyttö ja minulla ei koskaan aiemmin ole ollut ongelmia alapääni kanssa, mutta viime aikoina (viimeisen parin viikon aikana) olen huomannut sen haisevan todella pahalta, ikään kuin happamalta. Se myöskin kutiaa jonkun verran ja limakalvojen kirvelyä sekä virtsaamisen kirvelyä on monesti yhtäkkisesti, esimerkiksi heti aamusta ilman, että olen tehnyt mitään. Olen pessyt alapäätäni normaalisti ja vaihtanut alusvaatteita joka päivä, mitä se voisi olla ja mitä minun kuuluisi tehdä? Olen sairastanut aiemmin klamydian mutta se saatiin hoidettua pois eikä muiden seksitautien mahdollisuutta ole.

Asiantuntija vastaa
17.07.2023 klo 10:23 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit kysymyksessäsi mistä voisi johtua alapään paha haju, johon liittynyt limakalvojen kirvelyä sekä kutinaa. Kerroit myös, että olet sairastanut klamydian aikaisemmin ja muuta seksitautien mahdollisuus ei ole todennäköistä.
Kuvailemasi oireet voivat viitata emättimen epätasapainotilaan, joka voi johtua esimerkiksi bakteerivaginoosista tai hiivatulehduksesta. Emättimen alueen ärsytys ja epätasapaino on hyvin tavallinen vaiva. Koska oireet ovat sinulle uusia, niin on kuitenkin tärkeää käydä selvittämässä syy lääkärin vastaanotolla, jotta vaiva saadaan diagnosoitua ja saat varmasti sinulle oikean hoidon. Tästä artikkelista löydät tietoa lääkärin vastaanotolle hakeutumisesta.
Emättimen limakalvoista on tärkeää pitää huolta, koska ne ovat ohuet ja ärtyvät helposti. Esimerkiksi genitaalialueiden liiallinen pesu tai liian kireät alusvaatteet voi häiritä emättimen tasapainotilaa.  Löydät lisävinkkejä limakalvojen hoitoon täältä.
Jos sinulla on ollut suojaamattomia seksikontakteja, niin on tärkeää hakeutua seksitautinäytteille ja kertoa asiasta myös lääkärille. Täältä löydät tietoa seksitautitesteihin hakeutumisesta.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi! Tarvittaessa voit tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä kesätauon jälkeen eli 6.8.2023 alkaen.