Siirry sisältöön
Mistä välivuoto johtuu?
ID 306617
Voiko kiinnittymisvuoto olla runsasta? Tai entä voiko mulla olla valemenkat? Mun menkat on ollu tavallaan säännölliset jo monta vuotta eli ne tulee kyllä aina, mut yleensä n. 5 päivää myöhässä. Nyt tässä kierrossa ne päättikin tulla jo viikkoa ennen kun kalenteri näytti eli 2 vk ennen kun yleensä. Lisäksi oon harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Vuotoa alko tulee samaan aikaan millon kiinnittymisvuoto tulisi jos tulisi…

Asiantuntija vastaa
12.04.2024 klo 10:15 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistä, jossa kerrot ylimääräisestä, ehkä runsaastakin verisestä vuodosta, joka on tullut poikkeavaan aikaan kuukautiskertoa.
Suosittelen sinua varaamaan ajan  nyt lääkärin vastaanotolle välivuodon syyn selvittämiseksi. Kun tällainen ylimääräinen vuoto tulee ensimmäisen kerran, tai jos sitä ilmaantuu useamman kuukautiskierron aikana, on hyvä hakeutua lääkärin vastaanotolle selvittämään viiden syy. Ohjeita lääkäriajan varaamiseen voit lukea artikkelistamme.
Kerrot, että sinulla on ollut seksiä ilman ehkäisyä. Ylimääräinen vuoto voi liittyä esimerkiksi seksitautiin, raskauteen tai hormonintoiminnan häiriöön. Joka tapauksessa sen syy on hyvä selvittää oikean diagnoosin ja mahdollisen hoidon saamiseksi. Voit lukea lisää välivuodoista artikkelistamme.
En ole varma, mitä tarkoitat kiinnittymisvuodolla ja valemenkoilla, mutta voit tulla juttelemaan niistä seksuaalineuvontachattiimme. Nyt on kuitenkin tärkeintä, että hakeudut lääkärin vastaanotolle.