Siirry sisältöön
Mistä ruskea valkovuoto voi johtua?
ID 284396
Helloou Mitä tarkottaa jos menkkojen jälkeen on ns. ruskeeta ”valkovuotoo” ? Siis menkat mulla oli vähän alle viikko sit ja sen jälkeen alko tää ruskea hajuton, valkovuoto. Tähän tahmeeseen ruskeeseen vuotoon liittyy myös alavatsan kohilla olevaa semmosta hentoa ”nipistelyn” tunnetta ja painetta. Myös tunteet menee hirveetä vuoristo rataa (varmaan johtuen tän homman yliajattelusta) ja tuntuu / näyttää siltä et ois vähän turvoksissa ja pelkään tässä eniten raskauden mahollisuutta. Oon käyttäny e pillereitä jo useemman vuoden ja sama kumppanikin on ollut jo yli vuoden verran, tosin nää mun pillerit ainoo ehkäsy mitä ollaan käytetty… Sitä mietin vaan, että mistä tää mun vuoto jne johtuu 🙁 normaalia ? vakavaa ? raskaus ?

Asiantuntija vastaa
28.09.2022 klo 14:33 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotosta!
Syytä paniikkiin ei ole. On tavallista, että kehon toimiessa poikkeavalla tavalla nousee esiin hankaliakin tunteita ja pelkoja. Tällöin herkästi alkaa seurata tuntemuksia kehossa, ja pelkästään seuraaminen aiheuttaa tuntemuksia kehossa. Hyvä kuitenkin, että pidät huolta kehostasi ottamalla selvää siitä, mistä tämä poikkeavampi tilanne voisi johtua.
Ensinnäkin rusehtava valkovuoto kuukautisten jälkeen on usein normaalia. Rusehtavaa valkovuotoa muodostuu, kun pieni määrä edellisten kuukautisten vanhaa verta sekoittuu valkovuotoon. Kertomasi perusteella on kuitenkin vaikea arvioida sitä, onko kyse tavallisesta kuukautisten jälkeisestä vuodosta. Myös esimerkiksi emättimen tulehdukset ovat tavallisia ja joskus vuoto voi liittyä esimerkiksi tulehdukseen tai emättimen bakteeritasapainon häiriöön. Kerrot myös alavatsan kivusta liittyen vuotoon, jolloin olisi syytä ottaa yhteyttä kunnallisen terveydenhuollon neuvontaan, jotta he voivat arvioida tilannettasi ja ohjata sinut eteenpäin lääkärille tai laboratorioon. Terveysasemalla voidaan selvittää, onko poikkeavan vuodon taustalla esimerkiksi tulehdus tai seksitauti. Myös raskaustesti voidaan tehdä terveysasemalla. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.  On myös hyvä tietää, että joskus hormonaalisen ehkäisyn käyttöön liittyy vuotohäiriöitä. Tästä voit myös jutella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Kerrot, että käytät e-pillereitä. Raskauden mahdollisuus on hyvin pieni, mikäli olet syönyt e-pillereitä säännöllisesti ilman unohduksia. Mikäli kuitenkin epäilet raskauden mahdollisuutta, voit tehdä kotiraskaustestin varmistaaksesi asian. Luotettavia kotiraskaustestejä voit ostaa päivittäistavarakaupoista tai apteekeista. Raskaustestin tekemisestä voit lukea lisää täältä.
Seksitaudin riski on olemassa silloin, jos oman kumppanin seksitautitilanteesta ei ole varmuutta tai ei ole itse käynyt seksitautitesteissä riskitilanteen jälkeen. Riskitilanteella tarkoitetaan ensisijaisesti seksiä ilman kondomia tai suuseksisuojaa. Seksitaudit ovat usein oireettomia eli oireettomuus ei tarkoita sitä ettei seksitautia voi olla. Seksitautitartuntaa ei voi olla silloin, jos ei ole koskaan ollut seksiä kenenkään kanssa. Toki joitain poikkeustilanteita löytyy kuten esimerkiksi se, että huuliherpes voi periaatteessa tarttua sukuelinten alueelle. Seksitautien tarttumisesta löydät lisää tietoa täältä.
Mikäli tilanteesi selviää, mutta voimakas raskauden pelko ei hellitä otettaan, kannattaa jutella siitä terveydenhuollossa. Halutessasi voit tulla keskustelemaan aiheesta lisää maksuttomaan ja nimettömään seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin aukioloajat löytyvät täältä.