Siirry sisältöön
Mistä ongelmat erektion saavuttamisessa voisivat johtua?
ID 272750
Hei! Minulla on tuntuu olevan hieman ongelmia erektion saavuttamisen kanssa. Noin viikko sitten minulle oli tarjolla yhdyntää, mutta täydellisen erektion saavuttaminen sen yhteydessä tuntui hankalalta. Tämän jälkeen tuntui muutaman päivän kuin erektio ei oikeastaan edes lähtisi alkuun oikeastaan millään. Olen myös huomannut viimeisten muutamien kuukasien aikana, että satunnaiset ja tahdottomat erektiot ovat minulla viimeaikoina vähentyneet huomattavasti. Olin aiemmin päätellyt vähänemisen johtuvan varmaankin siitä, että murrosikä alkaa loppumaan. Olenhan kuitenkin jo tänä vuonna 18-vuotias. Nyt kuitenkin näiden uusien ongelmien valossa tämäkin huolestuttaa minua. Pystyykö tällä informaatiolla päättelemään mistä ongelma voisi johtua? Pitäisikö minun hakeutua jonkin näköiseen hoitoon tai lääkitykseen? Voinko tehdä asialle itse jotain? Onko tämä oikeastaan edes oikea ongelma?

Asiantuntija vastaa
14.03.2022 klo 14:13 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!
Erektio on monimutkainen tapahtuma, johon vaikuttavat monenlaiset asiat. Ajoittaiset vaikeudet erektion kanssa ovat tavallisia ja tuttuja eri ikäisille. Erektiovaikeuksille tavallisia syitä ovat esimerkiksi jännitys, stressi, alkoholi, mieliala tai väsymys. Yksi keskeinen syy voi olla suorituspaine. Myös uusi kumppani tai aiemmat nololta tai ikäviltä tuntuneet tilanteet voivat vaikuttaa erektioon. Lisäksi jotkin lääkitykset, kuten masennuslääkkeet, voivat vaikuttaa erektioon. Erektiovaikeudet voivat olla merkkejä myös alkavasta perussairaudesta, kuten diabeteksesta tai kilpirauhasen sairaudesta, mutta nämä ovat yleisempiä syitä vasta pitkällä aikuisikää, ja nuorilla harvinaisia syitä erektiopulmille. Tästä artikkelistamme voit lukea lisää siitä, millaiset asiat voivat vaikuttaa erektioon.
On tärkeä tietää, että erektion vaihtelu tai laskeminen seksitilanteen aikana on tosi tavallista. Erektio ei välttämättä ole aina kivenkova tai “täydellinen”, ja esimerkiksi kondomin laittaminen tai seksitavan vaihtaminen voi monella hetkellisesti pehmentää erektiota. Usein erektio palautuu, kun tilanteeseen pyrkii suhtautumaan rennosti, ja jatkaa jotakin kiihottavaa toimintaa tai seksitapaa.
On totta, että tahdottomat ja satunnaiset erektiot usein vähenevät iän myötä. Jos erektion kanssa on ongelmia koko ajan, aamuerektiot ovat jääneet pois, ja erektio ei onnistu itsetyydytyksessä, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle tarkistamaan tilanne. Nuorilla erektiohaasteet liittyvät kuitenkin harvoin elimellisiin sairauksiin, ja useimmiten taustalla ovat tunnepuolen asiat, kuten jännitys tai suorituspaineet. Näihin voi jo seksitilanteessa olla apuna avoin puheeksi otto seksikumppanin kanssa. Keskustelu seksuaalineuvojan kanssa voi myös olla avuksi ja tarjota lisää tietoa omaan yksilölliseen tilanteeseen. Täältä löydät lisätietoa siitä, mitä mahdolliselle seksiongelmalle voi tehdä, ja mistä saada apua tarvittaessa.
Jos tilanne pohdituttaa, olet tervetullut keskustelemaan seksuaalineuvonnan chattiimme.