Siirry sisältöön
Mistä kuukautisten pois jääminen voisi johtua?
ID 271800
moi siis mulla on normaalisti silleen perus säännölliset +/- viikon menkat mut nyt on menny yli 4kk viimekerrasta ja oon vähä huolissani siis en oo harrastanu seksiä eikä mulla oo mitään tietoa et mistä tää vois johtua. ihan siinä alussa oletin et se oli siitä että en syönyt paljon mitään ja sillee mut nyt syön taas ihan normaalisti eikä mulla oo mitään hajuu et mistä tää johtuis.. :/

Asiantuntija vastaa
21.02.2022 klo 11:41 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan! On hienoa, että olet lähtenyt selvittelemään sinulle huolta aiheuttavaa asiaa.
Kuukautiskierto voi häiriintyä melko herkästi, ja taustalla voi olla erilaisia syitä. Usein kuukautisten ollessa myöhässä, ensimmäisenä tulee selvittää raskauden mahdollisuus. Jos on ollut sellaista seksiä, jossa siemennestettä on voinut päätyä emättimeen, tulee tehdä raskaustesti. Jos raskaus ei ole mahdollinen kuukautisten pois jäämisen syy, on hyvä selvittää tarkemmin mistä voi olla kysymys.
Kuukautisten poisjäämisen taustalla voi olla esimerkiksi sairastelu, stressi, voimakas jännitys, muutokset painossa, liiallinen liikunta tai liikuntamäärän yhtäkkinen lisääminen, sekä erilaiset sairaudet, kuten hoitamaton keliakia tai kilpirauhassairaudet. Täältä voit lukea lisää siitä, miksi kuukautiset voivat olla myöhässä.  Jos kuukautisia ei ole parin kuukauden odottelun jälkeen tullut, on hyvä hakeutua keskustelemaan asiasta lääkärin tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Syyn selvittäminen on tärkeää, jotta voidaan hoitaa mahdollista taustalla vaikuttavaa asiaa. Kuukautiset saattavat myös palailla itsekseen, kun syy on selvitetty. Täältä löydät lisätietoa siitä, miten päästä lääkäriin.
Kerroit, että tilanteessasi raskaus ei ole mahdollinen, ja että viimeisistä kuukautisista on jo 4kk aikaa. Kuvasit, että kuukautisesi ovat aiemmin olleet säännölliset, eikä tiedossasi ole jotakin selittävää syytä, miksi ne ovat nyt jääneet pois. Olisi siis varmasti hyvä selvittää lääkärin kanssa, mistä kuukautisten pois jäännissä voisi olla kysymys. Kannustankin sinua kääntymään asiassa lääkärin tai kouluterveydenhoitajan puoleen. Jos tilanne huolestuttaa sinua, tai vaikkapa lääkäriin hakeutuminen mietityttää, olet tervetullut juttelemaan asiasta meidän seksuaalineuvonnan chattiin.