Siirry sisältöön
Mistä johtuu voimakas kutina intiimialueella?
ID 259882
Hei! Mistä voi johtua erittäin voimakas intiimialueen kutina? Olen siis naispuolinen henkilö. Outoa on se, että kutina ilmestyy aina vain öisin. Ja se kutina onkin sitten niin kovaa että olen monesti unissani raapinut sen ihon auki… Kutina on pahinta aivan häpykymmun alakohdan ja häpyhuulien alkamiskohdan välillä sekä häpyhuulten ja reisien välinen väli. Ennen minulla tuli tämmöistä samankaltaista, öistä kutinaa vain sillon kuin minulla oli menkat ja käytin tiettyjä kuukautissiteitä. Nyt pari viikkoa tämä on ollut riesanani, vaikkei juuri silloin ollutkaan kuukautiset. Olen miettinyt, voiko tämä johtua esim. Alapääalueen hikoamisesta. Olen kokeillut nukkua ilman alusvaatteita nukkumista, mutta ei ole auttanut. Olen miettinyt, että voiko iho olla kuiva, ja jos voi niiin mitä rasvaa ssinne alueelle uskaltaa laittaa. Ehkä noin viikko sitten huomasin itselläni bakteerivaginoosin oireita, joten hain sitä varten hoidon apteekista, ja pahanhajuinen valkovuoto lähti, mutta voisiko tämä kutina liittyä jotenkin siihen…? Miten saisin tätä kutinaa helpotettua?😩 Kirjoitan nyttenkin tätä tekstiä klo 4.44 aamulla ja huomenna olisi koulua… Kävin vessassa suihkuttelemassa käsisuihkulla kylmää vettä kutisevalle alueelle ja se auttoi, mutta heti kun lopetti, niin kutina alkoi taas. Olen myös miettinyt, voiko tämä johtua siitä että sheivaan alapääni aina. Ennen siitä ei ole kyllä mitään oireita tullut, joten olisi outoa jos yhtäkkiä iho kutiaisi sheivaamisen takia…

Asiantuntija vastaa
21.09.2021 klo 15:52 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kuvaat viestissäsi  voimakasta kutinaa öisin erityisesti häpykummun alaosassa ja taipeissa, mikäli ymmärrän viestisi oikein. Viestisi antaa ymmärtää, että kutinaa on kuitenkin myös muualla pimpissä. Kerrot myös, että olet hiljattain hoitanut bakteerivaginoosia. Lisäksi kerrot, että sinulla on tapana ajaa kaikki karvat pois, ja pohdit voisiko kutina liittyä siihen.
Kutinaan voi olla monia syitä, ja esimerkiksi karvojen ajaminen on yleinen syy kutinaan. Kutina voi liittyä karvan kasvuun. Samaan aikaan esimerkiksi emättimen ja ulkosynnyttimien tulehdukset kuten hiivatulehdus voi olla kutinan taustalla. Sinun on myös hyvä tietää, että karvattomuus itsessään voi altistaa emättimen tulehduksille eli karvojen tarkoitus on suojata vulvan ja emättimen alueita. Iho myös monesti ärtyy sheivaamisesta, mikä voi näkyä esimerkiksi näppyinä. Ärtynyt iho puolestaan on altis tulehduksille.
Voimakkaan kutinan kanssa on hyvä lähestyä lääkäriä, jotta saat selvyyden tilanteeseen. Voimakas kutina viittaa siihen, että syy on hyvä selvittää. Voit soittaa lähimmän terveyskeskuksen neuvontaan, ja kertoa asiasi siellä. Voit kysyä neuvoa tilanteeseen myös kouluterveydenhoitajalta. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Tässä myös tietoa siitä, mikä avuksi, kun kutina johtuu sheivaamisesta.
Tässä myös vinkkejä siihen, miten ihokarvoja poistetaan.