Siirry sisältöön
Milloin klamydian ja tippurin yhteisnäyte on luotettava?
ID 296182
Moi!! Haluaisin saada selvän vastauksen, milloin klamydia ja tippuri yhteisnäyte ensivirtsasta on täysin luotettava eli milloin nämä molemmat taudit näkyvät varmasti virtsatestissä. Olen joskus saanut vastaukseksi terveydenhuollossa, että testi olisi pitänyt tehdä vasta kahden viikon kuluttua viimeisimmästä riksitilanteesta eli 14 vrk. Mutta netissä lukee useilla sivuilla, kuten Mehiläinen tai joku muukin luotettava sivusto, että 5-7 vrk eli viikon kuluttua on luotettava eli se 7 vrk. Eli milloin klamydia ja tippuritesti yhteisnäyte- ensivirtsasta on täysin luotettava riittääkö esim 8 vuorokautta, että näyttää sen varmasti vai pitääkö olla kaksi viikkoa. Ja onko eroa siinä testauspaikasta/ tavasta/ sulupuolesta, että testataanko naiselta että pidempi aika pitää kulua mahdollisesta altistuksesta, että voi luottaa testiin ja esim jos nielusta testataan tauti puikolla riittääkö 8 vuorokautta siihen että voi täysin samanlailla luottaa. Lisäksi onko sillä eroa että jos ei olisi vielä oireita henkilöllä/ että henkilö oireilisi taudista, että näkyykö silloin viikon päästä tai siksi vasta kahden viikon päästä jos on täysin oireeton. Tätä ihmettelen suuresti ja asia vaivaa. Eli tiivistettynä milloin naisella näkyisi se tartunta varmasti virtsasta ja nielusta jos ei olisi esim oireita ollenkaan.

Asiantuntija vastaa
04.07.2023 klo 15:27 , Väestöliitto
Hei, kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan! Pohdit kysymyksessäsi klamydian ja tippurin yhteisnäytteen luotettavuutta.
Ikävä kuulla, että tämä asia on jäänyt vaivaamaan sinua. Vaikuttaa siltä, että olet lueskellut tästä aiheesta paljon, ja sinulle on tärkeää huolehtia omasta terveydestä. Se on lähtökohtaisesti hieno asia. On kuitenkin myös tärkeää tunnistaa, mikäli seksitauteihin liittyy voimakasta pelkoa, josta olisi hyvä puhua terveydenhuollossa. Asianmukaiset testit ovat lähtökohtaisesti luotettavia.
Duodecimin Terveyskirjaston mukaan klamydia- tai tippuritartunta voidaan todeta aikaisintaan 5–7 vuorokauden kuluttua tartunnasta. Klamydia on yleinen seksitauti Suomessa, toisin kuin tippuri.  Voit lukea klamydiasta lisää täältä. Emättimestä vanupuikoilla otettu testi on hieman luotettavampi kuin ensivirtsanäytteen kautta otettu testi. Lisäksi näytteitä otetaan esimerkiksi nielusta ja peräaukosta, mikäli on ollut suuseksiä tai anaaliyhdyntää ilman kondomia tai suuseksisuojaa. Koska emme ole terveydenhuollon ammattilaisia, emme valitettavasti pysty tarkasti vastaamaan siihen, miten sinun kannattaa tulkita saamasi ristiriitainen tieto. Suosittelemme lämpimästi että olet yhteydessä terveydenhuoltoon tuloksiin liittyen. Kerro heille, että tämä tilanne vaivaa sinua ja kaipaisit tähän vielä tarkennusta. Tällä tavalla saat varmemman vastauksen kysymyksiisi. Täältä voit lukea, miten pääsee lääkäriin.
Kun selvität tulosten luotettavuutta terveydenhuollossa, voit kysyä, tulisiko sinun käydä testissä uudelleen. Mikäli olet käynyt seksitautistesteissä testipaikan ohjeiden mukaisesti, voit luottaa saamaasi testitulokseen. Jos et ole vielä käynyt testeissä, ja seksitautitestit ovat sinulle ajankohtaisia, voit pyytää kysymyksiisi tarkennusta näytteenottotaholta. Täältä voit lukea, mihin voi hakeutua seksitautitesteihin.
Seksitautien mahdollisuus voi herättää paljon tunteita ja huolta. Mikäli tämä tilanne huolestuttaa sinua kovasti tai haluat keskustella tästä tarkemmin, voit tulla juttelemaan tästä lisää meidän seksuaalineuvontachattin.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi!