Siirry sisältöön
Miksi kuukautiset ovat tosi niukat?
ID 254687
Moi! Oon 12-14 vuotias tyttö ja en oo oikeen varma milloin mun menkat alko koska siis en huomaa et mulla on menkkoja koska mun menkat on tosi kiinteät eivätkä ne lähde valumaan alushousuin. Ne on tosi limaiset ja yleensä tummanruskeat ja mulla on ollut tolleen ainaki 2 kertaa 2 kuukauden aikana. Ja siis ne kestää ehkä 1-2 päivää ja sit mulla tulee vain valkovuotoa. Niin mietin että pitääkö olla huolissaan kun ei mulla oo kertaakaan ollu ”normaaleja” menkkoja?

Asiantuntija vastaa
15.07.2021 klo 14:59 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi.
Kerrot viestissäsi niukoista kuukautisista ja pohdit miksi ”normaaleja” kuukautisia ei ole tähän mennessä ollut.
Kuukautisvuodon määrä on hyvin yksilöllinen ja kuukautisvuodon määrä myös vaihtelee eri kiertojen välillä. Toisilla kuukautiset ovat aina niukat ja toisilla taas runsaat, ja jollakin siitä välistä. Vuodon määrä voi myös vaihdella peräkkäisinä päivinä. On hyvin tavallista, että kuukautisten alkuvaiheessa, parin kolmen vuoden ajan, kuukautiskierrot voivat myös olla epäsäännöllisiä ja vuodot voivat tulla muutaman kuukauden välein
Kuukautisiin ja niiden alkamiseen vaikuttavat monet asiat. Perintötekijöiden lisäksi kuukautisiin vaikuttavat muun muassa urheilemisen määrä, terveydentila ja stressin määrä jne. Jokainen myös kehittyy omaa tahtiaan, eikä kehitystä voi hoputtaa. Yleinen ohje on, että jos kuukautiset eivät ole alkaneet 16 vuoteen mennessä, asiaa tulee selvitellä lääkärin vastaanotolla. Voit lukea lisää kuukautisista täältä  ja kuukautisten alkamisesta täältä.
Odota siis rauhassa asian kanssa, syytä huoleen ei ole. Jos asia kovasti mietityttää, voit ottaa sen puheeksi esimerkiksi kouluterkkarin kanssa.
Mukavaa kesää!