Siirry sisältöön
Miehen mykkäkoulu
ID 279973
Miehelläni on taipumus suuttuessaan alkaa mököttää. Hän saattaa jatkaa mykkäkoulua pitkäänkin ja kohdistaa sen myös pieniin lapsiimme. Mies menee jotenkin aivan lukkoon eikä kykene toimimaan normaalisti tai jatkamaan tavallista perhearkea. Usein loukkaantumisen aiheetkin ovat sellaisia, että minun on vaikea edes ymmärtää mistä hän suuttui. Esimerkiksi se, että suunnitelmiin tulee muutos saattaa saada hänet suuttumaan minulle, vaikka syy ei edes olisi minun. On raskasta kannatella koko perheen tunneilmapiiriä ja suoriutua arjesta, kun toinen vaan mököttää ja itselläkin on paha mieli tilanteesta. Usein poistunkin tilanteesta lasten kanssa tekemään jotain mukavaa, jotta saadaan ajatukset muualle, ja jotta mies saisi omaa aikaa tunteidensa käsittelyyn. Mutta, kun palaamme tilanne kotona edelleen jatkuu. Lisäksi mies saattaa suuttua siitä, että lähdin lasten kanssa ilmoittamatta hänelle tai, etten ollut laittanut hänelle ruokaa sillä aikaa, kun olin muualla. Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Onko miehen käytös hyväksyttävää? Hän ei ole muuten ilkeä tai väkivaltainen tai mitään sellaista, vaan todella kiltti ja hyvä mies sekä isä. Ainoastaan suuttuessaan hän käyttäytyy näin, koska ei vaan kykene puhumaan/käsittelemään tunteitaan.

Asiantuntija vastaa
18.07.2022 klo 13:39 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei,
Kiitos viestistäsi. On hyvin tavanomaista, että ristiriitatilanteet aiheuttavat erilaisia reaktioita yksilöstä riippuen. Ristiriitatilanteissa toimimiseen vaikutta paljon se miten olemme oppineet ratkaisemaan tilanteita lapsuudessamme ja millaista mallia olemme saaneet ristiriitatilanteiden käsittelyyn.
Kerroit että miehesi reagoi mököttämällä ja kuulostaa siltä, että hänen reagointitapansa on vetäytyminen tilanteessa. Kuulostaa myös siltä, että hänen on vaikea sanoittaa tunnetilaansa ja harmitustaan ja kerroitkin, että hän on hetkellisesti vaikea jatkaa perhearkea, jolloin sinä toimit perheen kannattelijana.
Kysyit onko kumppanisi käytös hyväksyttävää. Kerroit että hän on muuten ihana isä ja kumppani. Kuulostaa että tässä tilanteessa kumppanisi käytöksen takana on keinottomuus kohdata ristiriitatilanne, joka aiheuttaa sen, että hän vetäytyy ja hermostuu tilanteessa. Viestissäsi ei käynyt ilmi, että oletteko keskustelleet yhdessä tästä asiasta? Tietääkö kumppanisi, miten sinä koet tilanteen ja toisaalta onko kumppanisi pystynyt sanoittamaan sinulle reaktioidensa taustaa?
Kuvaamasi tilanne siitä, että mies saattaa suuttua, kun olet lähtenyt kotoa lasten kanssa ilmoittamatta, välittää tunnetta, että hän kokee mahdollisesti epämiellyttävänä, ettei tiedä missä olette. Voisiko ärtymys liittyä hänen omaan tunnetilaansa siitä, ettei tiedä missä hänelle tärkeät ihmiset ovat? Se että et ole tehnyt ruokaa hänelle on mielestäni tarpeeton aihe suuttua. Verensokerien ollessa matalat ja nälän yllättäessä on tavanomaista, että käytös saattaa olla impulsiivista ja ärtynyttä, mutta aikuisena hän on kuitenkin vastuussa omasta ruokailustaan. Voisitko jatkossa ilmoittaa esimerkiksi viestillä, että lähdet lasten kanssa kotoa ja esimerkiksi, että ruoka ei ole valmiina? Näin kumppanillasi olisi mahdollisuus valmistautua tilanteeseen, kun hänellä olisi ennalta annettua tietoa.
Olisi tärkeää, että pystyisitte keskustelemaan ja asiasta sekä pohtimaan vaikka yhteisiä käytänteitä riitatilanteisiin. Aina ei tietysti ole mahdollista toimia sovitun kaavan mukaan, mutta arkisissa pienissä riitatilanteissa voisi ennalta sovittu käytäntö toimia. Voisitteko pohtia esimerkiksi, että riitatilanteessa kumppanisi vetäytyy sovitusti hetkeksi omiin oloihin, jonka jälkeen voisitte puhua tilanteen auki. On ymmärrettävää, että kannattelu ottaa sinun voimillesi ja tällainen suunnitelmallisuus voisi myös edesauttaa sinun taakkasi keventymistä. Tällaisella toiminnalla opetatte myös lapsillenne rakentavia ja hyviä riitelytaitoja.
Laitan loppuun linkit Väestöliiton tuottamiin verkkokursseihin. Verkkokurssit voisivat toimia puheeksi oton tukena ja toisaalta myös kommunikointinne vahvistuksena sekä avata uusia ajatuksia ja näkökulmia teille molemmille. Mikäli kommunikointihaasteet tuntuvat vaikealta ratkaista kahden kesken kotioloissa, rohkaisen teitä miettimään parisuhdeterapian mahdollisuutta.
Tunnekeskeinen parisuhdekurssi
Minä ja me parisuhteessa verkkokurssi