Siirry sisältöön
Kysymys oheishuoltajuudesta
ID 274174
Tyttäreni on alaikäinen ja hänellä on pieni poika. Myös isä on alaikäinen. Minä olen hakemassa oheishuoltajuutta. Olen ollut alusta asti tyttäreni tukena. Lapsen isä on romani ja ei saa yksin tehdä mitään päätöksiä, vaan suku päättää. Tyttäreni on ainakin vielä yksinhuoltaja. Voinko saada oheishuoltajuuden ilman isän suostumusta? Onko oheishuoltajuudella ikäraja? Olen 50v

Asiantuntija vastaa
07.04.2022 klo 10:56 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi.
Kerrot molempien lapsen vanhempien olevan alaikäisiä. Kysymyksestäsi ei kuitenkaan käy ilmi, miten lapsen vanhemmat suhtautuvat huoltajuuden jakamiseen kanssasi. Se, että vanhemmat eivät ole täysi-ikäisiä ei sellaisenaan ole riittävä peruste oheishuollon hakemiseksi, tarvitaan myös molempien vanhempien suostumus asiaan.
Lisäksi jäin miettimään, onko lapsen isän suku vaikuttanut lasta koskevin päätöksiin lapsen edun vastaisesti tai muutoin negatiivisella tavalla, vai onko kyse läheisyhteisön tiiviistä osallistumisesta ja tuesta nuorelle vanhemmalle. Toimiva keskusteluyhteys lapselle tärkeiden ja merkittävien sukulaissuhteiden mahdollistamiseksi olisi tärkeää, päädyittepä huoltajuuden osalta mihin tahansa ratkaisuun.
Oheishuollosta voi sopia vanhempien välisellä sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä. Oheishuollon on oltava lapsen edun mukainen. Oheishuoltajaksi nimettävän henkilön vastuu lapsesta rinnastuu huoltajan vastuuseen sovitulla tavalla lukuun ottamatta elatusvelvollisuutta.
Huoltajuuden jakautuminen vanhemmille ja oheishuoltajalle ei muuta sinänsä vanhempien oikeutta päättää lasta koskevista asioista huoltajuuden mukaisesti yhdessä.
Voit tutustua aiemmin palstallamme julkaistuun huoltajuutta koskevaan kysymykseen tästä. https://www.hyvakysymys.fi/kysymys-vastaus/lapsen-huoltajuus/
Tässä vielä linkit huoltajuutta määrittelevään lainsäädäntöön.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1983/19830361#L2P7
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1983/19830361#L2P9