Siirry sisältöön
Lapsen huoltajuus
ID 240859
Hei Olen 14 vuotiaan lapsen yh äiti. Isä ei ole juurikaan kuvioissa, tapaamisoikeutta ei ole. Olen menossa naimisiin ja mietin siirtyykö uudelle kumppanille huoltajuus vai miten saan hänelle lapsen huoltajuuden?

Asiantuntija vastaa
15.01.2021 klo 11:31 , Väestöliitto
Hei
Lapsen huoltajuus ei siirry uudelle puolisolle naimisiin mennessä, vaan tämä tapahtuisi perheen sisäisen adoption kautta. Yksinhuoltajuudessa toinen vanhempi saa päättää lapsen asioista yksin, mutta se ei tarkoita, etteikö toinenkin vanhemmista olisi silti edelleen lapsen oikeudellinen vanhempi. Jos yksinhuoltajan uusi kumppani haluaa adoptoida puolisonsa tai parisuhdekumppaninsa lapsen, siihen tarvitaan edelleen molempien vanhempien suostumus. Lisäksi adoptiota ei voida vahvistaa, jos 12 vuotta täyttänyt adoptoitava lapsi ei anna siihen suostumustaan. Se, ettei vanhempi juuri ole kuvioissa ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti peruste adoptiolle.
Uudelle kumppanillesi voidaan hakea oheishuoltajuutta.  Siitä voidaan sopia lastenvalvojalla jos asia sopii kaille osapuolille tai sitten tuomioistuin voi päättää, että lapsen huolto uskotaan vanhempien lisäksi henkilölle, joka on antanut siihen suostumuksensa. Oheishuolto ei vapauta vanhempia heidän elatusvastuustaan eikä tuota oheishuoltajalle elatusvelvollisuutta lasta kohtaan. Oheishuoltaja toimii vanhempien/vanhemman ohella lapsen huoltajana. Oheishuollon määräämisen edellytyksenä on, että se on lapsen edun mukaista. Perusteluna voi olla esim. se, että lapsi on jo pitkähkön ajan ollut oheishuoltajaksi esitetyn henkilön hoidettavana ja hänen suhteensa vanhempaan on katkennut.
Kysymyksestäsi ei selviä, miksi haluaisit huoltajuuden siirtyvän uudelle kumppanillesi. Huoltajuus tarkoittaa lapsen asioista päättämistä, eli huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista. Isäpuolella on toki mahdollisuus kaikin tavoin osallistua näihin kanssasi ilman virallista huoltajuuttakin.
Lisää oheishuoltajuudesta
Lisää perheen sisäisestä adoptiosta