Siirry sisältöön
Kuinka selvitän kannattaako parisuhdetta jatkaa?
ID 152212
Kysymykseni liittyy parisuhteeseen. Olen ollut avopuolisoni kanssa parisuhteessa noin neljä vuotta, josta kolme vuotta olemme asuneet yhdessä. Parisuhteemme alkoi hänen aloitteestaan. Alkuhuuma tuli tietenkin uuden parisuhteen myötä, mutta yltiörakastunut en ollut. Olen tehnyt paljon työhön ja opiskeluun liittyviä reissuja suhteemme alusta asti. Siitä on ollut paljon kinaa suhteessamme. Luottamus on kumminkin sataprosenttinen suhteessamme, eikä sen osalta ole ollut ongelmaa. Yhteen muutto tapahtui puolisoni aloitteesta, jotta meillä olisi enemmän yhteistä aikaa. Itse en ollut valmis muuttoon, mutta olen ollut koko suhteemme ajan aktiivisuudessa ja verbaalisuudessa altavastaaja. Olen kumminkin pitänyt puoleni työssäni, kaveriviikonlopuissani ja harrastuksissani, mutta ajautunut suhteeseen ja asumaan yhdessä. Suhde on ihan ok ja yhdessä asuminen on helpottanut arkea. Jostain syystä en ole tuntenut puolisoani kohtaan kipinää alusta alkaenkaan. Meillä on mukavia yhteisiä juttuja, mutta en koe, että se riittäisi jatkamiseen. En koe että puolisoni olisi “paras ystäväni” tai luottohenkilöni. Oman ajan ottaminen suhteesta on todella hankalaa, puoliso ei pysty olemaan yksin. Kuinka selvitän, että kannattaako meidän jatkaa?

Asiantuntija vastaa
09.03.2020 klo 11:16 , Väestöliitto
Hei, pohdit suhteen jatkoa tilanteessa, jossa arki osaltaan sujuu, mutta toisaalta myös jotain tuntuu puuttuvan. Tuntuu, että olet ajautunut muuttamaan yhteen ja jatkamaan suhdetta, vaikka et ole välttämättä ollut siihen valmis. Vaikuttaa myös, että menoista ja omasta ajasta syntyy riitaa. Sanot pitäneesi puolesi omista menoistasi, mutta niistä ilmeisesti syntyy kiistaa, koska joudut pitämään puoliasi?
Kiinnitin huomiota siihen, että kerrot, ettei puoliso pysty olemaan yksin. Tasapuolisessa ja aikuisessa ihmissuhteessa olisi tärkeää, että molemmat voivat myös olla itsenäisiä, eikä toisen pärjääminen ole kiinni toisen läsnäolosta. Toista voi tietysti ikävöidä ja kaivata, mutta silti tulisi pystyä myös olemaan itsekseen. Kuulostaa siltä, että puoliso voisi tarvita apua tämän asian selvittämiseen?
Usein silloin, kun huomaa pohtivansa vakavasti suhteen jatkon mahdollisuuksia, on luultavasti jo pohtinut eroa. Vastausta siihen, kannattaako jatkaa, ei voi kuitenkaan tietää kukaan muu kuin sinä. Muutama kysymys, joita voit pohtia:
– Innostunko puoliso seurasta? Haluanko tutustua häneen lisää?
– Kaipaanko hänen lähelleen? Onko minusta kiva tulla kotiin hänen luokseen?
– Voinko puhua puolisolleni itselleni vaikeista asioista? Tulenko kuulluksi?
– Onko meillä yhteisiä haaveita tulevaisuudesta? Odotanko niiden toteutumista?
Useimmilla pareilla on hankalia hetkiä, mutta myös halua selvittää vaikeudet. On ymmärrettävää haluta kipinää kumppania kohtaan ja kaivata puolisoksi luottohenkilöä. Tutustumiseen ja seurusteluun kuuluu myös se, että voi huomata ns. valinneensa väärin. Parisuhteen mahdollinen päättyminen voi tuntua tosi vaikealta ja on kriisi, mutta siitä selviää.
Joskus voi toki myös kaivata ulkopuolista auttamaan selvittämään parisuhteen hankaluuksia ja pohtimaan yhteistä jatkoa. Silloin kannattaa ottaa yhteyttä paikkakunnan palveluihin, joita voi tarkastella esimerkiksi Apua eroon -sivustolta.