Siirry sisältöön
Miten siemensyöksyä voi pitkittää?
ID 297952
Hei! Painin sellaisen asian kanssa että saan masturboidessa sekä seksiä harrastaessa orgasmin lähes tulkoon aina alle minuutissa ja tämä turhauttaa sekä minua että kumppania. Mistä tämä johtuu ja onko tähän jonkinlaista keinoa jolla aikaa saisi pidennettyä. Olen siis poika

Asiantuntija vastaa
30.08.2023 klo 15:35 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi orgasmin saamista alle minuutissa, mikä turhauttaa sinua ja kumppaniasi. Kerrot olevasi poika, ja pohdin, että viittaatko orgasmilla siihen, että saat siemensyöksyn samanaikaisesti, mikä vaikuttaa turhautumiseenne. Pojilla siemensyöksy ja orgasmi tosiaan tulevat usein aika samanaikaisesti, mutta kyseessä on kaksi erillistä tapahtumaa. Oletan tässä, että tilanne liittyy ennenaikaiseen siemensyöksyyn, ja vastaan viestiisi siltä pohjalta. On kuitenkin hyvä tietää, että siemensyöksyjen kesto itsessään vaihtelee, ja seksin ollessa uutta, voi kestävyys olla lyhyempi. Kestävyyttä on kuitenkin mahdollista harjoitella ja siihen on apukeinoja tarjolla. Monesti tunteiden käsittely tilanteeseen liittyen on tärkeää.
Ennenaikaisella siemensyöksyllä viitataan tilanteeseen, jossa siemensyöksy tulee toistuvasti ja pidemmän aikaa ennen kuin itse sitä toivoisi. Kerrot, että kesto on sinulla toistuvasti alle minuutin seksitavasta riippumatta (itsetyydytys, yhdyntä), mikä turhauttaa. Tämmöiset tilanteet usein herättävät hankalia tunteita, ja onkin hienoa, että löysit tänne juttelemaan aiheesta. Luulisin kuitenkin, että pääsisimme pureutumaan tilanteeseesi paremmin seksuaalineuvontachatin puolella. Kannustankin sinua tulemaan sinne juttelemaan! Chatin löydät täältä.
Kysyt viestissäsi keinoja siemensyöksyn tulemisen pitkittämiseksi. Omahoitokeinoja on olemassa, mutta niille ei välttämättä ole kovin vahvaa tieteellistä näyttöä. Hoitomuotona on käytetty start-stop-tekniikkaa. Start-stop-tekniikasta löydät lisää tietoa täältä. Lisäksi hoitona saatetaan käyttää lääkehoitoa sekä lääkehoidon ja terapian yhdistelmää. Lääkkellisen hoidon piiriin voi päästä terveydenhuollon kautta. Myös esimerkiksi joogaa tutkitaan hoitomuotona esimerkiksi ennenaikaisen siemensyöksyn hoidossa. Jooga harjoituksena keskittyy mm. lantionpohjan lihaksiston tunnistamiseen, vahvistamiseen ja rentouttamiseen. Lisäksi joogassa työskennellään paljon hengitysharjoitusten ja tietoisuustaitojen parissa. Joogaharjoitteita löytyy valtavasti esimerkiksi youtubesta eikä joogasta varsinaisesti ole haittaa.
Seksikumppanin kanssa kannattaa myös jutella seksin moninaisuudesta ja siitä, miten seksin ei tarvitse välttämättä päättyä siemensyöksyyn. Seksuaalista nautintoa voi tuottaa monilla eri tavoilla. Jos seksiä tehdään vain tietyllä tavalla tai siemensyöksyä pidetään seksin päätepisteenä, kannattaa pohtia näitä uskomuksia uudemman kerran. Seksiin voi suhtautua tutkivasti, leikkisästi ja joustavammin. Tämä voi kuitenkin vaatia työstöä ja viedä aikaa. Odotuksia seksin suhteen kannattaa kuitenkin aktiivisesti murtaa. Viestin päätteeksi löydät artikkelin seksin keston pidentämiseen liittyen.
Monesti on tärkeää, että tilanteeseen liittyviä tunteita pääsee purkamaan  ja työstämään ammattilaisen kanssa. Tässä voi olla avuksi esimerkiksi seksuaalineuvoja tai seksuaaliterapeutti. Lääkärin vastaanotolle voi aina hakeutua. Monesti on myös tärkeää ottaa kumppani mukaan keskusteluihin jossain vaiheessa, sillä kumppani voi omalla toiminnallaan olla joko tueksi tai ikävästi toimiessaan jopa pahentaa tilannetta.
Seksuaalineuvontachatissa voit keskustella henkilökohtaisesta tilanteestasi tarkemmin, ja voimme auttaa sinua eteenpäin tilanteen kanssa.
Täältä löydät lisää keinoja siihen, kuinka pidentää seksin kestoa.
Täältä löydät ajatuksia seksin sopivasta kestosta.