Siirry sisältöön
Epätasa-arvoisuus talousasioissa
ID 289207
Hei, Olemme olleet puolison kanssa yhdessä yli 10 vuotta. Alusta asti on ollut kaikennäköisiä ongelmia, mutta olen aina vain “antanut olla”. Asuimme ennen puolison omistamassa asunnossa ja maksoin aina puolet kaikista kuluista. Muutimme muutama vuosi sitten uuteen taloon, miehen talo on vielä hänen nimissään, mutta se on vuokralla. Kaikki vuokratulot menevät puolison tilille. Olen viimeiset 2 vuotta huomannut että puoliso ei maksa mitään kuluja uudessa talossa, minä maksan ihan kaiken. Joskus hän maksaa puolet jos ensin suutun ja huomautan asiasta monta kertaa. Esim. alusta asti hänen piti maksaa tietyt laskut ja minä sähkölaskut (sähkölaskut ovat paljon isompia kuin ne jotka hänen piti maksaa.) No, muutama kuukausi sitten pamahti yli 3000€ muistutuslasku, koska ne laskut jotka puoliso piti maksaa ei oltu maksettu. Rupesin sitten maksamaan niitäkin, puoliso maksoi osan ja väitti että hän on kyllä maksanut laskuja kokoajan ja kuulemma myös sähkölaskuja, mikä ei pidä paikkansa koska kaikki sähkölaskujen maksut näkyvät minun tiliotteilla. Eli valehtelee vaikka todisteet ovat olemassa. Puoliso myös tienaa minua enemmän. Kaiken “maksamattomuuden” lisäksi hän ei tee mitään kotitehtäviä, ei sitten yhtään mitään. Minä hoidan ne itse. Hoidan myös kaikki pihatyöt , renkaiden ja öljyjen vaihdot yms. Olen useamman kerran yrittänyt jutella näistä vuosien aikana, mutta mikään ei auta. Aina hän lupailee ja “esittää” ehkä viikon-kaksi, sen jälkeen alkaa samat jutut. Meillä on lapsia ja monta lemmikkiä, hoidan muutaman yrityksen asioita sekä edunvalvojan roolia, enkä saa mitään tukea. Rupean olemaan aika loppu. Onkohan ainoa vaihtoehto ero? En oikein usko että ihminen voi enää muuttua jos 13 vuoteen ei ole edes yrittänyt.

Asiantuntija vastaa
17.01.2023 klo 10:47 - Vanhemmuuden asiantuntija , Seksuaaliterapeutti, terveydenhoitaja , Väestöliitto
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuvaat, että talouteen sekä kotitöihin kokemasi tasapuolisuuden puute kuormittaa sinua ja parisuhdettasi. Kuulostaa, että olet alkanut pohtia, onko eroaminen ainut tapa ratkaista tilanne. Asia on päässyt kehittymään vuosien mittaan välillenne, ja kumppanisi ei ole ottanut vastuuta asioista kuten olisit toivonut. Usein kuvaamasi tilanteet eivät ratkea nopeasti, sillä niiden kehittyminenkin on vienyt aikaa. Jos ymmärrän oikein, nyt mittasi on tullut täyteen ja pohdit, onko tämä vuosien mittaan kehittynyt ongelma vielä purettavissa. Joskus talouteen ja kotitöihin liittyvät haasteet saattavat kertoa jotain muutakin suhteesta ja teistä kumppaneista yksilöinä. Voit poimia itseäsi puhuttelevimmat kohdat vastauksestani.
Miten kuvaamistasi asioista on keskusteltu teidän parisuhteen alkuaikoina tai onko niistä puhuttu? Yhteiset pelisäännöt on hyvä luoda rahan käyttöön, kun kyseessä on yhteinen talous. Kulttuurissamme usein vieroksutaan rahapuhetta ja sitä saatetaan pitää yksityisenä asiana. Parisuhteessa, jossa on yhteinen talous, asia on kuitenkin yhteinen. Jo kertaalleen sovittuja sääntöjä tulee myös säännöllisesti päivittää ja ylläpitää. Onkin hyvä vaalia rahapuhetta parisuhteessa. On hyvä tarkastella millainen tulo- ja menorakenne teillä on yhteisessä talouidessa ja millainen yksilöinä. Jos haluat tarttua kumppanisi kanssa vielä tähän haasteeseen, tukea keskustelun tueksi voit ottaa esimerkiksi Takuusäätiön oppaista ja sivustolta. Tässä pari opasta, mistä voisitte hyötyä Läheisen opas (takuusaatio.fi), Raha-asiat haltuun opas (takuusaatio.fi)
Mieleeni herää myös kysymys siitä, mihin kumppanisi rahat menevät? Kerroit, että hän on valehdellut sinulle rahan käytöstä mistä herää ajatus siitä, onko ongelmien taustalla mahdollisesti jotain, mitä hän häpeää? Pelaaminen, päihteet sekä muut riippuvuudet usein aiheuttavat kantajalleen myös rahaongelmia. Apua riippuvuuksien tunnistamiseen ja hoitoon löydätte esim. Päihdelinkki.fi | Kattava verkkosivusto päihteistä ja riippuvuuksista (paihdelinkki.fi) sekä Peluuri auttaa, kun pelaaminen haittaa
Asia olisi tärkeää koittaa selvittää kumppanisi kanssa, mistä hänen kohdallaan on mahdollisesti kyse. Toisinaan taustalla voi olla myös lapsuuden perheen rahankäytön mallit sekä sukupuoliroolit. Halutessanne voitte käydä keskustelua siitä, millaista rahan käyttö on ollut perheissänne ja millaisia rooleja rahan käyttöön on liittynyt. Mallien tiedostaminen voi auttaa purkamaan omia toimimattomia tapoja. Myös yhteisesti laaditut säännöt, johon molemmat sitoutuvat voivat auttaa muutoksessa. Joskus kuvaamasi käytöksen taustalla voi olla myös mielenterveyden haasteita, esimerkiksi masennusta. Mielenterveyden haasteisiin voitte hakea esimerkiksi MIELI ry:stä sekä oman kunnan psykologi/ mielenterveyspalveluista.
Onko puolisosi omistamasta vuokrakiinteistöistä velkaa, kuluja tai muuta sellaista, johon hänen rahansa menisivät? Lisäksi pohdin, onko teillä avioehtoa? Eron tullessa avioehto määrittelee paljolti omaisuuden jakautumista välillänne.
On hyvä tarkastella asiaa myös väkivallan näkökulmasta. Onko kyseessä taloudellinen väkivalta? Voit lukea lisää taloudellisesta väkivallasta ja sen muodoista täältä: Taloudellisen väkivallan muodot – Taloudellinen väkivalta (taloudellinenvakivalta.fi) Lisäksi voit tehdä myös testin koskien tilannettasi: Testit ja tehtävät – Taloudellinen väkivalta (taloudellinenvakivalta.fi) Taloudellinen väkivalta on väkivaltaa siinä, missä muukin väkivalta. Siihen saa ja kannattaa hakea ulkopuolista apua.
Kuulostaa siltä, että rajojasi on ylitetty suhteessasi. Toisaalta kuulostaa myös siltä, että sinun on ollut vaikeaa asettaa niitä puolisollesi, kun kuvasit, että olet pitkään antanut asioiden vain olla. Pitkään jatkuessa rajojesi jatkuva ylittäminen sekä rajojen liiallinen joustaminen alkavat vaikuttaa hyvinvointiisi sekä jaksamiseesi. Pohdin, tapahtuisiko parisuhteessasi ja hyvinvoinnissasi muutosta, jos asettaisit rajat selkeän jämäkästi. Voit halutessasi lukea lisää omien rajojesi vahvistamisesta tästä: Mitä tarkoittaa ”sinä tarvitset rajat”? | Hyväkysymys.fi (hyvakysymys.fi) Haluan jättää sinulle vielä pohdittavaksi, mikä on alunperin kiinnittänyt sinut tähän suhteeseen ja mikä pitää sinua tässä suhteessa? Tai mikä on estänyt sinua eroamasta?
Toivottavasti vastauksen näkökulmista on sinulle tukea. Voit varata myös chat -tai puhelinkeskusteluajan asiantuntijalle, mikäli toivot asiaasi lisää tukea ja näkökulmia. Perhepulma-chat | Hyväkysymys.fi (hyvakysymys.fi)