Siirry sisältöön
Haluaisin lapsia, mutta en saa miestä edes keskustelemaan asiasta
ID 249291
Haluaisin lapsia, mutta en saa miestä edes keskustelemaan asiasta. Emme ole naimisissa, mutta omistamme asunnon ja koiran yhdessä. Olen 28, enkä haluaisi odottaa enää kauaa lasten hankkimista, häähaaveet olen jo unohtanut. En haluaisi uhkailla miestä erolla, mutta en näe muuta vaihtoehtoa, jos emme ole samoilla linjoilla lasten hankkimisesta. Mies on sanonut haluavansa lapsia “joskus”. Kun yritän keskustella asiasta, mies sanoo asioita, kuten “ei keskustella tästä nyt”, “älä painosta” jne. välttääkseen aiheesta puhumista. En tiedä, miksi hän kokee lauseen “voitaisiinko keskustella lasten hankkimisesta” painostamisena. Mitä mahdollisuuksia meillä on, jos emme voi edes keskustella? Mitä minä voisin tehdä?

Asiantuntija vastaa
03.05.2021 klo 11:07 , Väestöliitto
Hei, kiitos viestistäsi! Harmillinen tilanteesi on havaintojemme mukaan varsin yleinen. Juttelemme paljon parien kanssa, joista toinen toivoo kovasti lasta, mutta toinen on epävarma. Parien tilanne on usein juuri kuvaamasi kaltainen, jossa toinen toivoo lasta ja toisen on lähes mahdoton edes keskustella aiheesta.
Tilanteestasi tekee haastavan se, ettette pääse edes keskustelemaan asiastaTällöin toisen osapuolen ajatukset ja tunteet jäävät täysin pimentoon. Sinun kannattaa kysyä häneltä, milloin hänelle sopisi keskustella tästä aiheesta. Mikäli useista yrityksistä huolimatta keskustelu kahden kesken tai yhdessä asiantuntijan kanssa eivät onnistu, sinun täytyy miettiä mikä sinulle on tärkeintä. Haluatko elää nykyisessä suhteessasi, vaikka se tarkoittaisi sitä, ettet välttämättä koskaan saa lasta? Haluatko mieluummin erota ja yrittää etsiä toista puolisoa, jonka kanssa yrittää lasta? Olisiko sinulle mahdollista hankkia lapsi yksin? Yksi yleistyvä vaihtoehto on kumppanuusvanhemmuus, jossa lapsi hankitaan toisen aikuisen tai pariskunnan kanssa niin, ettei olla parisuhteessa missään vaiheessa.
Ajan kuluessa ikääntyminen tekee jossain vaiheessa lapsen saamisen mahdottomaksi ja myös adoptiossa on yläikäraja. Jos haluat, voit päättää itsellesi jonkin aikarajan, esimerkiksi 2–12 kuukautta, jonka jälkeen päätät, ettet odota hänen keskustelunavaustaan. Voit myös kertoa hänelle, että jos keskustelu ei onnistu päättämääsi päivään mennessä, teet omat päätöksesi yllä olevien kysymysten tai teemojen osalta. Sinulla on oikeus tehdä omat päätöksesi, mutta ketään ei saa painostaa tai pakottaa hankkimaan lasta vasten tahtoaan.
Palveluissamme olemme huomanneet, että näiden vaikeuksien takana saattaa olla epävarman osapuolen elämän muut haasteet tai tapahtumat, esimerkiksi hoitamaton masennus tai ahdistus vie paljon voimia. Aikuisten elämässä on nykyään paljon erilaisia epävarmuustekijöitä, jotka kuormittavat. Voikin olla, että miehelläsi on tällä hetkellä niin paljon kuormittavia asioita, että tämä lapsiasia on täysin mahdoton ja ylimääräinen asia käsitellä tällä hetkellä.
Jos puolisolla on mielenterveyden tai jaksamisen haasteita, niitä kannattaa ehdottomasti hoitaa. Mahdollisina tahoina työ- tai opintoterveys ja terveyskeskus. Jos teistä tuntuu, että kahden kesken tästä on vaikea keskustella, voitte tulla juttelemaan aiheesta ilmaiseksi chattiimme asiantuntijan kanssa (linkki alla). Yksi vaihtoehto on parisuhdeterapia.
Tähän tilanteeseen ei ole helppoa ja yksinkertaista ratkaisua. Monilla toive lapsesta on hyvin voimakas ja selkeä. Valitettavaa tässä on myös se, että tahaton lapsettomuus on erittäin yleistä. On siis mahdollista, että jossain vaiheessa, jos päätätte yrittää yhdessä lasta, sitä ei välttämättä toiveistanne huolimatta kuulu. Valitettavasti varmuutta lapsesta ei voi tietenkään taata toisen puolison kanssa ja myös uuden puolison löytäminen ei aina ole yksinkertaista.
Tässä asiassa pariskunnan on vaikea tehdä kompromissia. Toivottavasti pääsette keskustelemaan aiheesta yhdessä ja saatte sovittua molemmille sopivan ratkaisun! Oikein paljon tsemppiä tulevaan!