Siirry sisältöön
Miten toimia eron jälkeen?
ID 162166
Erosimme tammikuun alussa. Meillä on 2,5-vuotias poika. Olen keskustellut tästä aiheesta poikani äitini kanssa. Ei ole hyvä idea tutustua lapsellesi uusia ystäviä tai seuralaisia. Eroaminen on jo vaikeaa lapselle: puolitoista kuukautta eron jälkeen, ja sitten lapsi tapasi uuden äidin ystävän aamulla, kun uusi ystävä tuli kylään pojan nukkuessa. Ja oliko siellä, kun poika heräsi, sen jälkeen mies jatkaa heidän vierailuaan viikko-iltoina. Ja yön yli viikonloppuisin. Minun on mainittava, että he sanoivat, että heillä ei ole suhdetta, mutta treffailujakso. Lapsella on nyt monia erilaisia ​​tunnelmia. Et ehkä esimerkiksi ei halua mennä kotiin. Hän ei halua äitiä. Huolehdinko isänä liian paljon lapsesta?
Toinen kysymys on missä lapsi asuu. Lapsen pääkoti on äidin kotona. Äiti vie lapsen lastentarhaan. Työpäiväni päättyy aikaisemmin ja käyn päiväkodissa. Lapsi viettää muutaman tunnin kanssani ja osan illasta äitini kanssa. Viikonloput jaetaan siten, että yhden viikonlopun aikana vauva on yhdessä ja toinen toisessa. Meillä on ollut tämä järjestelmä kolme kuukautta. Minun kannalta tuntuu järjestys hyvältä. Mutta eksän mielestä lapsi pitäsi enemmän olla yhden vanhemman kansa ja että minä tapasin lasta sitten kahtena viikonloppula kuussa. Mun silmissä tämä olisi aika epäreilua, kun meillä on yhteishuolto. Mutta jos lapsen kannalta pitäs tehdä muutoksia, niin sitten niitä täytyy teh. Vähän itse jäin ajattelemaan, että jos uuskaveri käy päivittäin lapsen äidin kylässä ja jos nyt lopetettaisiin saman tie vielä tämä lapsen päivakoti vienti ja tuonti. Milta see tuntus 2,5 vuotiaalle pojalle? Haluaisin tietää, onko tämä rytmi hyvä lapselle? Kiitos jo etukäteen – Pahoittelen suomen heikkoa osaamista.

Asiantuntija vastaa
09.04.2020 klo 14:23 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos viestistäsi, osaat oikein hyvin suomea! On tosi tärkeää pohtia miten asiat järjestyvät lapsen kannalta parhaiten eron jälkeen, hyvä isä tekee juuri näin. Ero on tuonut teidän kaikkien elämään monta muutosta.
Jäin miettimään oletteko tehneet lastenvalvojalla vahvistetun tapaamissopimuksen? Olisi hyvä sopia tapaamisista sopimuksella. Silloin tapaamiset ovat vahvistettu. Koska poikanne on 2,5-vuotta, sopimus voisi olla hyvä tehdä määräajaksi. Teidän täytyy varata aika oman kunnan lastenvalvojalle.
Pienelle lapselle usein toteutuvat tapaamiset ovat hyviä, jos ne on mahdollisia toteuttaa. Lähtökohtaisesti nykyinen järjestely vaikuttaa lapsen kannalta hyvältä. Se mahdollistaa läheisen suhteen molempiin vanhempiin. Vaihtoehtoja on toki muitakin kuin nykyinen järjestely tai joka toinen viikonloppu -tapaamiset. Myös päiväkodista hakuvuorot voi sopia joustavasti tarvittaessa.
Ymmärrän huolesi lapsen äidin uudesta kumppanista. Eron jälkeen toisen vanhemman mahdollisuus vaikuttaa lapsen elämään toisessa kodissa päättyy, myös uusien ihmisten osalta. Lapsen isänä sinulla kuitenkin on aivan erityinen rooli lapsen elämässä, eikä uusi ihminen korvaa sitä. Lapsen äidin kanssa voisi myös keskustella siitä, millaiset pelisäännöt olisivat jatkossa hyvät uusien kumppaneiden osalta lapsen kannalta.
Tästä pääset katsomaan MLL:n videoita lapsiperheen eroon liittyen, niitä löytyy eri kielillä, ehkä siellä on video myös sinun äidinkielellä?
Paljon hyvää teille!