Vaikuttavat mainokset ja viehättävä media
Tässä kokonaisuudessa pohditaan, miten ja miksi ihmisiin vaikutetaan digitaalisessa mediassa esimerkiksi mainosten avulla.
jakso 1
Klik, klik, bling! Mikä sovellus saa sinun huomiosi?
jakso 2
Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?
jakso 3
Lapsille suunnattuja mainoksia ei aina tunnista mainoksiksi
Vaikuttamisyrityksiä voi tunnistaa paremmin, kun ymmärtää digitaalisen median toimintalogiikkaa. Median vaikuttamisyritykset voivat jäädä lapsilta piiloon, joten niistä on tärkeää käydä keskustelua jo pienestä pitäen.
Lapsella on kuitenkin oikeus saada tietoa esimerkiksi television, radion, lehtien ja netin välityksellä. Samanaikaisesti lasta on myös suojeltava hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta materiaalilta. Parhaiten se onnistuu, kun aikuiset itsekin ymmärtävät, mikä merkitys ja vaikutus monenlaisilla mediasisällöillä on.
Oliko tästä sinulle apua?
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Lapsen viisi toivetta eroaville vanhemmille
Vanhempien ero on myös lapsen kriisi. Eroavat aikuiset voivat sitä omalla toiminnallaan syventää tai madaltaa. Parhaimmillaan vanhemmat...
Puhutaan rahasta osa 2: Raha-asioista puhuminen lapsen kanssa
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua rahasta ikätasoisesti. Lapsille voi kertoa perheen rahatilanteesta ja siitäkin, että ei ole varaa...
Nuoren itsenäistyminen haastaa vanhemman muutokseen
Itsenäistyvä nuori haastaa myös vanhempaa itsenäistymään. Vanhemman tehtävä on sekä tukea nuorta hänen itsenäistymisessään että kantaa...