Siirry sisältöön

Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?

Julkaistu 06.03.2020 - Tuottanut Pelastakaa Lapset ry
Oletko koskaan miettinyt, miksi sivustoille ilmestyy suosikkisuklaasi kuvia tai mainoksia eilen katsomastasi dokumentista?

Mainonnan kohdentamisella tarkoitetaan tietylle käyttäjäryhmälle kohdistettua viestintää, jonka tarkoituksena on kasvattaa yritysten myyntiä sekä lisätä tuotteiden tunnettuutta ja luoda muistijälki kuluttajien mieleen. Mainonnassa hyödynnetään esimerkiksi väestötietoja ja kaikkea ihmisen sellaistakin toimintaa, jonka ei itse ajattelisi hyödyttävän mainostajia.

Kaikki toiminta digilaitteilla jättää käyttäjästä jäljen. Sovellus tai sivusto saa ja kerää sen käyttäjästä monenlaista dataa eli tietoja, joita hyödyntämällä se alkaa kohdentaa juuri kyseiselle sivustolla vierailijalle sopivaa mainontaa. Tietoa kerätään esimerkiksi siitä, mitä viestejä, sanoja, kuvia ja ääniä sekä muuta mediasisältöä digilaitteella tuotetaan ja jaetaan (pikaviestimet, sähköpostit, keskustelut), mitä etsitään (hakukoneet), missä liikutaan (paikannustiedot, Maps), mitä pelataan ja mitä ostetaan (korttiostot) – ja kenen kanssa (yhteystiedot).

Tämän valtavan tietomäärän avulla alustapalvelut kuten Facebook ja YouTube pyrkivät ennakoimaan ihmisten tekemisiä ja tarpeita, ja tarjoamaan juuri sopivan mainoksen sopivaan aikaan. Ja vaikka selailija heti tarjoukseen tarttuisikaan, hänen mieleensä jää muistijälki, joka auttaa häntä muistamaan esimerkiksi yhden tuotteen paremmin kuin muut vastaavat tuotteet. Usein mainonnassa vaikutetaan herättämällä mediasisältöjen avulla myös tunteita. Tunteiden ja mielikuvien avulla taas luodaan tarpeita, joita ihmisillä ei oikeasti ole.

Tehtävät

Kohdennetut mainokset

Missä kaikkialla näet juuri sinulle kohdennettuja mainoksia, kun kiinnität asiaan huomiota?

Tehtävä 30

  • Tarkastele

    Haasta itsesi kahden päivän mainosten tarkastelujaksolle. Missä näet mainoksia? Millaisia mainoksia sinulle kohdennetaan? Onko mainoksista sinulle hyötyä? Löytyykö niistä hyödyllistä tietoa juuri sinulle? Onko kohdennettu mainonta huono asia? Miksi?
    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Tunnepuhuri - hengitys- ja mielikuvaharjoitus

Tämä tunnesäätelyharjoitus voi auttaa rauhoittamaan lasta tunnekuohun aikana. Kun lapsi hermostuu ja on tunnekuohun vallassa, lapsen vireystila...

Lapsen viisi toivetta eroaville vanhemmille

Vanhempien ero on myös lapsen kriisi. Eroavat aikuiset voivat sitä omalla toiminnallaan syventää tai madaltaa. Parhaimmillaan vanhemmat...

Puhutaan rahasta osa 2: Raha-asioista puhuminen lapsen kanssa

Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua rahasta ikätasoisesti. Lapsille voi kertoa perheen rahatilanteesta ja siitäkin, että ei ole varaa...