Siirry sisältöön
Voivatko vanhemmat kieltää seurustelun?
ID 262629
Heippa! Olen 14v ja olen tyttöystäväni kanssa yhdessä ja näin on. Onko vanhemmillani oikeus saada meidät eroon? Niin sanotusti että ettei me oltaisi enää pari? Ja myös miten kertoisin vanhemmille että haluaisin olla sukupuoleton non-binary ilman että alkaisi kolmatta maailman maailmansotaa?

Asiantuntija vastaa
27.10.2021 klo 09:33 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit viestissäsi, voivatko vanhempasi kieltää seurustelun tyttöystäväsi kanssa. Pohdit myös, miten kertoa sukupuoli- identiteetistäsi vanhemmillesi. Yksi jokaisen seksuaalioikeuksista on oikeus yksityisyyteen, ja tämä oikeus pätee myös suhteessa omiin vanhempiin. Heillä ei siis ole esimerkiksi oikeutta päättää, kenen kanssa saat seurustella tai harrastaa seksiä etkä myöskään ole millään lailla tilivelvollinen kertomaan näistä asioista vanhemmillesi. Täältä voit lukea lisää seksuaalioikeuksista.
Päätös kertoa sukupuoli-identiteetistäsi vanhemmille on täysin sinun. Tärkeintä on pohtia, voiko kaapista ulostulemiseen liittyä minkäänlaista henkistä tai fyysistä väkivallan uhkaa kotona? Tässä asiassa kannattaa luottaa omaan vaistoon. Jos olet huomannut, että kotona seksuaalisuuden moninaisuuteen suhtaudutaan nuivasti, pilkkaavasti tai muulla tavalla ikävästi, kannattaa vielä odottaa kertomisen kanssa.
Jos tuntuu, että haluat kertoa identiteetistäsi vanhemmillesi, on erilaisia kertomisen tapoja monia. Ei ole olemassa oikeaa aikaa, tapaa tai paikkaa kertoa asiasta. Asiasta voi kertoa kasvokkain, kirjeellä tai viestillä. Esimerkiksi viestillä kertominen voi antaa kuulijalle tilaa pohtia asiaa hetki rauhassa ennen kuin kohtaatte kasvotusten. On myös mahdollista, että tarkkaankin harkittu kertominen aiheuttaa kuulijassa odottamattoman reaktion, mikä voi tuntua pahalta. Monesti ajan kanssa tilanne helpottaa. On hyvä myös muistaa, että ylivoimaisesti suurin osa vanhemmista haluaa oman lapsensa parasta, oli tilanne mikä tahansa. Täältä voit lukea lisää siitä miten tulla ulos kaapista porukoille.  Täällä on kerrottu lisää siitä, kannattaako vanhempien kanssa jutella seksuaalisuudestaan.
Jos omalle vanhemmalle kertominen ei syystä tai toisesta tunnu hyvältä ja turvalliselta, kannattaa kääntyä jonkun muun turvallisen aikuisen puoleen. Turvallinen aikuinen voi olla vaikkapa isovanhempi tai muu sukulainen, kaverin vanhempi, opettaja tai kouluterkkari. Täältä voit lukea lisää siitä, kuka on turvallinen aikuinen.
Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä.