Siirry sisältöön
Voivatko 14 -vuotias ja 16 -vuotias tehdä seksiä keskenään?
ID 261784
Jos 14 vuotias kysyy 16 vuotiaalta “haluatko harrastaa seksiä kanssani” ja 16 vuotias sanoo joo. Onko 16v nyt kauhea pedofiili?

Asiantuntija vastaa
14.10.2021 klo 10:56 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit viestissäsi 14 ja 16 -vuotiaan välisen seksin mahdollisuutta. Suojaikäraja määritellään Suomen rikoslaissa, jonka mukaan alle 16-vuotiaiden ei katsota voivan antaa pätevää suostumusta seksuaaliseen tekoon tai yhdyntään itseään selkeästi vanhemman nuoren tai aikuisen kanssa. Suojaikärajan tarkoituksena on antaa rikosoikeudellista suojaa muun muassa seksuaaliselta hyväksikäytöltä, eikä tarkoituksena ole rajoittaa nuorten keskinäisiä seurustelusuhteita. Eli kun nuoret ovat tasavertaisessa suhteessa keskenään ja kehitykseltään lähellä toisiaan sekä kaikki seksuaalinen toiminta perustuu kummankin suostumukseen on seksi kahden nuoren välillä täysin ok. Tasavertaisessa suhteessa seksiin ei liity minkäänlaista painostusta ja seksuaalisista teoista voi kieltäytyä koska tahansa. Tasavertaisessa suhteessa olevat 14 -vuotias ja 16- vuotias voivat siis tehdä keskenään seksiä. Täältä voit lukea lisää suojaikärajasta.
Jokainen nuori on yksilö ja kehittyy omaa tahtiaan. Toisille seksi tulee mukaan elämään aiemmin ja toisilla myöhemmin. On tärkeää, että kummallakin on turvallinen olo toisen seurassa, eikä mitään tehdä ilman toisen suostumusta. Täältä voit lukea lisää suostumuksesta.
Pohdit viestissäsi myös pedofiliaa. Pedofiliassa on yksinkertaistetusti kuvattuna kyse siitä, että yli 16-vuotias on kiinnostunut seksuaalisesti alle murroikäisistä (alle 13-vuotiaista) lapsista.
Voit tulla juttelemaan tilanteestasi myös seksuaalineuvontachattiin.