Siirry sisÀltöön
Voinko olla raskaana, kun kuukautiset ovat erilaiset?
ID 246031
AuttakaaaaađŸ˜© Mua pelottaa ettĂ€ olisin raskaana. TiedĂ€n, ettĂ€ tÀÀ on ihan Ă€lytöntĂ€, mutta kun en voi omalle ajatuksen juoksulle mitÀÀn, oon ihan paniikissa tÀÀllĂ€!đŸ˜© Eli siis. PelkĂ€sin olevani raskaana. Kuukautiseni tulivat, ja kaikenlisĂ€ksi vielĂ€ ajoissa. Olivat todella kipeĂ€t ja 2 ensimmĂ€istĂ€ pĂ€ivÀÀ olivat runsaat. Mutta yhtĂ€kkiĂ€ 3 pĂ€ivĂ€ oli niin niukka, ettĂ€ ei tullut melkein mitÀÀn. Se toi paniikkini raskaudesta heti takaisin. 4 ja 5 pĂ€ivinĂ€ vuotoa tuli, mutta kuitenkin melko niukasti. Kuudentena pĂ€ivĂ€nĂ€ menkat olivat selvĂ€sti jo loppumassa ja luulin ettĂ€ ne loppuisivat seuraavana pĂ€ivĂ€nĂ€. SeitsemĂ€ntenĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ tuli kuitenkin ihan vĂ€hĂ€n vielĂ€ rusehtavaa vuotoa. Nyt on jo kahdeksas pĂ€ivĂ€, ja sitĂ€ rusehtavaa vuotoa tulee edelleen!? Ja vielĂ€ enemmĂ€n kuin seitsemĂ€ntenĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€?? SitĂ€ rusehtavaa vuotoa oikein tipahti pieni tippa pönttöön kun kĂ€vin vessassa… Onko tĂ€mĂ€ normaalia??đŸ˜© Sen lisĂ€ksi, ettĂ€ kuukautiset tulivat ajoissa ja olivat hyvin kipeĂ€t pari ensimmĂ€istĂ€ pĂ€ivÀÀ, rintani olivat kipeĂ€t ja kipeytyivĂ€t jo hyvissĂ€ ajoin ennen kuukautisiani. Olin herkkĂ€ ja mielialat vaihtelivat. Otin kuitenkin tuossa kuukautisteni kuudentena pĂ€ivĂ€nĂ€, kun itse verta ei enÀÀ tullut, raskaustestin. Se nĂ€ytti negatiivista. Mutta otin testin illalla, ja minua pelottaa ettĂ€ mitĂ€ jos se nĂ€yttÀÀ siksi negatiivista, kun en ottanut sitĂ€ aamulla?😭 TestissĂ€ luki, ettĂ€ sen voi ottaa mihin vuorokauden aikaan tahansa, mutta aamulla se on varmin. PÀÀdyin ottamaan sen illalla, ja nyt minua ahdistaa, ettĂ€ mitĂ€ jos se nĂ€yttikin vÀÀrin kaikesta huolimatta 😭😭 jos kĂ€yn ostamassa uuden testin, nĂ€yttÀÀkö se varman tuloksen esimerkiksi pĂ€ivĂ€llĂ€ otettuna/jos ottaa sen testin pĂ€ivĂ€n toisesta virtsasta? 🙁 En ymmĂ€rrĂ€ miten olen nĂ€in peloissani, vaikka KAIKKI merkit nimenomaan viittaavat siihen, ettĂ€ EN ole raskaana… YhdynnĂ€ssĂ€ on ollut kĂ€ytössĂ€ oikeankokoinen kondomi, jota on kĂ€ytetty oikein. Silti jotenkin pelottaa, ettĂ€ mitĂ€ jos jotenkin ihmeellisesti olisi kĂ€den kautta kulkeutunut jotain sinne mihin sen ei kuuluisi mennĂ€… TÀÀ on ihan hirveetĂ€ đŸ˜­đŸ˜©

Asiantuntija vastaa
15.03.2021 klo 16:22 , VÀestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
On tÀrkeÀÀ, ettÀ löydÀt keinoja rauhoittaa itseÀsi tÀssÀ tilanteessa. Kertomasi perusteella tilanne ei kuulosta siltÀ, ettÀ olisit raskaana ja pidÀn sitÀ epÀtodennÀköisenÀ. Raskautta ei todeta oireiden perusteella, vaan siihen on erittÀin hyvÀ menetelmÀ: raskaustesti. Tyypillisesti raskaustesti tehdÀÀn tilanteessa, jossa kuukautiset ovat myöhÀssÀ tai suojaamattomasta seksikerrasta on kolme viikkoa. Raskaustestin tulos ei ole luotettava, jos se tehdÀÀn liian aikaisin. Kerrot testanneesi raskauden jo kerran, ja tulokseen voi luottaa, mikÀli olet noudattanut pakkausohjeita. Raskaustestin voi tehdÀ mihin aikaan pÀivÀstÀ tahansa, vaikka aamuvirtsa olisi suositelluin.
Voi olla, ettÀ olet kuullut mahdollisesta alkuraskauden vuodosta, ja poikkeavuus kuukautisissasi antaa raskauspelolle valtaa. Alkuraskauden vuoto ei sinÀnsÀ ole harvinaista, mutta se on tyypillisesti niukkaa eikÀ kuvailemasi kaltaista. Runsas vuoto sen sijaan voi joissain tapauksissa viitata keskenmenoon, josta ei kuitenkaan vÀlttÀmÀttÀ ole kohdallasi kyse. Kuitenkin itse kuukautisetkin voivat kestÀÀ pitkÀÀn ja olla kivuliaat, ja mikÀli kivut ja vuoto jatkuvat sinulle epÀtyypillisen pitkÀÀn, niin on syytÀ olla yhteydessÀ terveydenhuoltoon, sillÀ kyse voi olla tulehduksesta, joka tulisi hoitaa. Esimerkiksi sisÀsynnytintulehdus on mahdollinen asia. Jatkoa ajatellen on myös hyvÀ tietÀÀ, ettÀ kivuliaita kuukautisia voidaan myös hoitaa, ja siitÀ kuten myös ehkÀisystÀ kannattaa jutella esimerkiksi gynekologin kanssa.
Nyt siis olisi tÀrkeÀÀ, ettÀ löydÀt itsellesi keinoja rauhoittaa itseÀsi pelkojesi kanssa, ja otat yhteyttÀ terveydenhuoltoon, mikÀli sinulta vielÀ tulee vuotoa vastausta lukiessasi. Jos sinua ylipÀÀnsÀ vaivaa voimakas raskaudenpelko, niin tule ihmeessÀ juttelemaan siitÀ seksuaalineuvontachattiimme. Voimme keskustella chatissa sekÀ peloista ettÀ vaihtoehdoista ehkÀisyn suhteen. MikÀli pelot eivÀt hÀlvene ehkÀisystÀ huolehtimalla tai vaihtamalla pitkÀkestoiseen ehkÀisymenetelmÀÀn, on syytÀ jutella itse pelosta enemmÀnkin.
TÀÀltÀ nÀet, miten pÀÀset lÀÀkÀriin.