Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 261436
Saattaa kuulostaa tyhmältä mutta pelkään olevani raskaana. Minun menkat ovat olleet aina epäsäännölliset ja ovat vain 3-4 kk välein. Haluaisin kyllä tietää myös tietää miten toimia tilanteessa kun haluaisin säännölliset menkat sillä aina pelkään millon ne alkaa jonka takia en vaaleita housuja uskalla käyttää. Jokatapauksessa minun menkat tuli kuukauden välein 3 kertaa kesällä ja nyt on taas melkein 2kk myöhässä. En ole koskaan harrastanut seksiä mutta olen harrastanut ns “kuivaseksiä” eli hieronut itseäni poikaystävääni vasten. Tämä tapahtui vasta viikko sitten enaa kertaa. Minulla oli tilanteessa stringit ja pojalla boxerit enkä edes tiedä tuliko poikaystäväni.Voiko siis olla mahdollisuutta raskaana? Runkkasin myös poikaystävääni käsin enkä tiedä tuliko hän vai oliko kyseessä vain “touhutippoja” mutta jotain märkää sieltä tuli hieman sormiini 😀 Tämän jälkeen kyllä pyyhin käden mutta jossain vaiheessa toimiessamme tungin käteni omalle alapäälle. Voinko olla raskaana tämän seurauksena. Huomattuani käden laitettua omalle alueelle menin vessaan pyyhkimään kostealla paperilla ja kuivalla paperilla alueen. Rintani ovat hieman aristelleet mutta minulla on usein harhoja rinnoistani kun yliajattelen. Tiedän itsekin että mahani ei ole kasvanut mutta kuvittelen sen vain harhaluuloisena ja paniikin vallassa. Olen tosiaan vasta 15.v joten en tiedä asiasta paljoakaan…

Asiantuntija vastaa
11.10.2021 klo 11:51 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi.
Pohdit kysymyksessäsi raskauden mahdollisuutta ja epäsäännöllisiä kuukautisia. Epäsäännölliset kuukautiset ovat tavallisia, erityisesti silloin kun kuukautiset ovat vasta alkaneet. Ensimmäiset pari vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen, voi aivan rauhassa seurata tilannetta. Epäsäännöllisiä kuukautisia voidaan kuitenkin hoitaa hormonaalisen ehkäisyn avulla. Voit halutessasi jutella asiasta kouluterkkarin kanssa tai olla yhteydessä oman kuntasi terveysasemaan, josta saat lisätietoja epäsäännöllisten kuukautisten hoitamisesta hormonaalisen ehkäisyn avulla. Täältä voit lukea lisää siitä, miten pääsee lääkäriin.
Vaatteiden läpi ei voi tulla raskaaksi. Jotta raskaus voi alkaa, tulisi tuoretta siemennestettä tai esiliukastetta päätyä emättimeen asti. Periaatteessa tuoretta siemennestettä tai esiliukastetta voi päästä emättimeen myös sormien kautta, mutta käytännössä se ei ole kovin yleinen raskaaksi tulemisen tapa.  Tällöin eritteitä tulisi vielä emättimenaukolle tai emättimeen. Raskautta ei voi myöskään todeta oireiden tai niiden puuttumisen perusteella, vaan sen voi selvittää raskaustestillä. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti kun seksitilanteesta on kulunut 3 viikkoa, tai kun kuukautiset ovat myöhässä. Sinun tapauksessasi, kun kuukautisesi ovat kovin epäsäännölliset, voit tehdä raskaustestin kun seksistä on kulunut 3 viikkoa. Raskaus kuitenkin on epätodennäköinen.  Täältä voit lukea lisää siitä, miten raskaustesti tehdään.
Jos raskaudenpelko herättää sinulla voimakasta ahdistusta, on hyvä jutella siitä ammattilaisen kanssa.  Voit tulla juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin. Toivottavasti sait vastauksesta hieman apua tilanteeseen.