Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 293647
Hei olen 14-vuotias tyttö ja harrastin suojaamatonta seksiä. Poika ei kuitenkaan tullut sisään. Minulla on kuitenkin käytössä minipillerit joita olen syönyt jo 4kk. Viimepäivinä en kuitenkaan ole ottanut pillereitä niin säännöllisesti. Pelkään olevani raskaana enkä tiedä mitä tehdä. Vanhimmilleni asiasta en voi missään tapauksessa puhua. Mitä minun tulisi tehdä?

Asiantuntija vastaa
27.04.2023 klo 12:17 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että olit harrastanut seksiä ja pohdit nyt raskauden mahdollisuutta. Kerrot, että sinulla on käytössä minipillerit, mutta et ole käyttänyt niitä viime päivinä säännöllisesti. Penis-emätinyhdynnässä siittiöitä on voinut päästä emättimeen jo ennen varsinaista siemensyöksyä, ns. touhutippojen eli esiliukasteen mukana (voit lukea esiliukasteesta lisää täältä), joten raskauden mahdollisuus on hyvä sulkea pois.
Kirjoittamastasi viestistäsi ei selvinnyt, että kuinka kauan tästä suojaamattomasta yhdynnästä oli ja montako minipilleriä olit unohtanut. Sinun kannattaa kuitenkin jatkaa nyt minipillereiden ottoa, jotta niiden ehkäisyteho palautuu. Niiden käyttö ei ole vaarallista, vaikka raskaus olisikin alkanut.  Jos suojaamattomasta yhdynnästä on aikaa alle 5vrk, niin on myös mahdollista hakea apteekista jälkiehkäisytabletteja.  Hormoni- ja kuparikierukkaa voidaan myös käyttää jälkiehkäisynä korkeintaan 5vrk yhdynnän jälkeen. Jälkiehkäisystä löydät lisää tietoa täältä.
Raskaus voidaan poissulkea raskaustestillä. Raskaustestin voi ostaa päivittäistavarakaupasta tai apteekista. Kotitestin voi tehdä virtsanäytteestä. Raskaustestin voit tehdä noin 3-4 viikon kuluttua yhdynnästä, jos sinulla ei ole tiedossa milloin seuraavien kuukautisten tulisi alkaa. Muuten raskaustesti olisi luotettavaa tehdä, kun kuukautiset ovat myöhässä. Lisää raskaustestistä voit lukea täältä.
Suosittelen sinua olemaan yhteydessä kouluterveydenhoitajaan, terveysasemalle tai paikkakuntasi ehkäisyneuvolaan. Terveydenhoitaja voi myös tehdä raskaustestin ja neuvoa sinua myös jälkiehkäisyssä ja ehkäisyssä jatkossa. Tarvittaessa suojaamattoman seksikontaktin jälkeen voi olla tarpeen tarkastaa myös mahdollisten seksitautien mahdollisuus. Terveydenhuoltohenkilöillä on vaitiolovelvollisuus ja käyntitietosi terveydenhuollossa eivät näy vanhemmillesi ellet anna siihen itse lupaa.
Voit myös tulla juttelemaan tilanteestasi lisää seksuaalineuvontachattiimme. Chatin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli sinulle apua pohdinnoissasi!