Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 289062
Onko mitenkään mahdollista, että olisin tullut raskaaksi? Annoin poikaystävälle handjobin kondomi päällä ja hän tuli siihen, vei sen roskiin ja sen jälkeen vielä molemmat pestiin kädet ja sen jälkeen sormetti mua. Ei kai oo mahollista, että ois jotenki kulkeutunu spermaa sormien kautta emättimeen? En oo siis ikinä ollu yhdynnässä. Ei tää mua muuten huolestuttais, mutta on kuukautiset myöhässä, oon tavallista tunteellisempi ja vuotaa koko ajan verta nenästä 🙁 Sori varmaan turha kysymys, mutta huolestuttaa hirveesti

Asiantuntija vastaa
09.01.2023 klo 10:19 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Aina saa laittaa viestiä palveluihimme, mikäli on epävarma eli ei ole mitään syytä pahoitella yhteydenottoa. 🙂
Kyseisessä tilanteessa ei ole raskautumisen riskiä. Lähtökohtaisesti käsiseksissä ei ole raskautumisen mahdollisuutta paitsi, jos esiliukastetta tai siemennestettä viedään emättimeen.
Mikäli sinua kovasti huolettaa raskautumisen mahdollisuus niin kannattaa tulla juttelemaan siitä seksuaalineuvontachattiimme. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä. Peloista on lupa puhua, ja niiden kanssa on mahdollista toimia viisaasti. Raskautuminen on lähtökohtaisesti mahdollista emätinyhdynnässä, jossa ei ole käytetty kondomia tai kondomi on revennyt eikä muuta ehkäisyä ole käytössä. Muissa tilanteissa esiliukastetta tai siemennestettä on selkeästi viety emättimelle, jotta riski olisi olemassa. Silloin, kun esiliukastetta tai siemennestettä on päätynyt emättimeen, on tärkeää tehdä raskaustesti kolme viikkoa riskitilanteesta tai kuukautisten jäätyä pois. Raskaustestistä löydät lisää tietoa täältä.
Kuukautisten viivästyminen voi liittyä hyvin moniin eri tekijöihin. Ne saattavat myös jäädä pois joltain kuulta esimerkiksi laihtumisen, liiallisen treenaamisen tai voimakkaan stressin vuoksi. Voi myös olla, että kuukautisesi ovat alkaneet ennen kuin saat tämän viestin. Monesti kuukautisten viivästyminen ei ole huolenaihe, ja tätä voi tapahtua kenelle tahansa. Jos kuukautiset heittelevät jatkuvasti eikä kyse ole parin kolmen ensimmäisen vuoden tavanomaisesta epäsäännöllisyydestä ensimmäisten kuukautisten alkamisesta, voi olla hyvä kääntyä terveydenhuollon puoleen. Kuukautisista voi aluksi keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. On hyvä tietää, että kierron heittäminen muutamista päivistä jopa viikkoon on tavallista useimmille kohdullisille henkilöille. Yleisesti ottaen sanotaan, että lääkärin vastaanotolle on tärkeää hakeutua viimeistään silloin, jos kuukautiset ovat aiemmin olleet säännölliset, mutta eivät syystä tai toisesta ole tulleet kolmeen kuukauteen. Terveydenhuollon neuvontaan on kuitenkin lupa soittaa milloin tahansa, jos oma terveys huolettaa.
Täältä löydät lisää tietoa normaalista kuukautiskierrosta.
Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!