Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 275319
Hei! Olen 17-vuotias tyttö. Harrastin emätinyhdyntää ensimmäistä kertaa noin viikko sitten. Minulla on e-pillerit, mutta olen ottanut niitä epäsäännöllisesti ja unohtanut välillä ottaa. Yhdynnän aikana meillä oli käytössä myös kondomi, eikä kumppanini tullut sisääni. Lauantaina kuitenkin alkoi e-pillereideni taukoviikko, mutta kuukautiseni eivät ole vielä alkaneet. Voiko kuukautisten myöhästymiseen vaikuttaa epäsäännöllinen pillereiden otto? Vai onko todennäköistä, että olisin raskaana?

Asiantuntija vastaa
21.04.2022 klo 11:16 , Väestöliitto
Hei.
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit viestissäsi syytä kuukautisten viivästymiselle ja raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa olet syönyt e-pillereitä epäsäännöllisesti ja harrastanut kondomilla suojattua emätinyhdyntää. Jotta e-pillerit voivat ennaltaehkäistä ei-toivotun raskauden, tulee niitä syödä pakkausohjeen mukaan ja säännöllisesti. Jos olette kuitenkin käyttäneet kondomia yhdynnän aikana eikä kondomi ei ole mennyt rikki, on raskauden mahdollisuus pieni. Voit lukea täältä lisää, mitä ehkäisystä pitäisi tietää.
Kuukautisten viivästymiseen voi vaikuttaa e-pillereiden epäsäännöllinen käyttö, mutta taustalla voi olla myös muita syitä. Kuukautiset voivat jäädä pois esimerkiksi jos on sairastellut, on ollut stressiä, esimerkiksi kouluhuolia, suruja, murheita tai vaikka voimakkaasti jännittänyt jotain asiaa. Voit lukea täältä lisää, miksi kuukautiset voivat olla myöhässä. Jos kuukautisia ei tule pariin kuukauteen, on asia hyvä ottaa esiin lääkärin kanssa. Poisjääneet kuukautiset palaavat yleensä itsestäänkin, kun syy on selvitetty.
Jos raskauden mahdollisuus silti mietityttää, voi asian selvittää tekemällä raskaustestin. Testin voi tehdä kolme viikkoa suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Voit lukea täältä lisää raskaustestistä.
On hyvä huomioida, että e-pillereiden käytössä on kyse lääkityksestä, jota tulee käyttää lääkärin ohjeen mukaisesti. Mikäli e-pillereiden säännöllinen käyttö tuntuu itselle hankalalta, on mahdollista harkita esimerkiksi hormonikierukan tai -kapselin käyttöä. Kannattaa jutella muista ehkäisymenetelmistä esimerkiksi lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa. Voit myös olla yhteydessä paikalliseen ehkäisyneuvolaan.