Siirry sisältöön
Voiko tamponia käyttää ainoana kuukautissuojana?
ID 292974
Voiko tamponin liiallisesta käytöstä olla haittaa? Onko siis suositeltavaa, että sidettä ja tamponia käyttäis vaihtelevasti vai voiko tamponia käyttää pelkästään? Yöllä ja päivällä. Kunhan ei pidä sitä yli 8 tuntia kerrallaan, mut voiko sitä muuten käyttää koko ajan?

Asiantuntija vastaa
12.04.2023 klo 15:08 , Väestöliitto
Kiitos kysymyksestäsi! Pohdin tamponin käyttöä kuukautisten aikaan ja siihen liittyviä mahdollisia haittoja.
Sidettä ja tamponia ei tarvitse vaihtelun vuoksi vaihdella käytössä, jollei tamponi aiheuta sinulle mitään haittoja. Tamponin imuteho kannattaa valita oman vuotomäärän mukaan. Olisi ihanteellista, jos tamponin vaihtoväli on noin 4 tuntia. Jos joudut vaihtamaan tamponia tiuhempaan, niin kannattaa valita tarvittaessa imukykyisempi tamponi.
On aivan sallittua käyttää tamponia päivisin ainoana suojana. Tamponin käyttöä öisin ei kuitenkaan voida suositella, koska silloin mahdollisesti tuo 8 tunnin käyttöaikaraja täyttyy. Muuten yöaikaiselle käytölle ei ole estettä, kunhan huolehtii kellon soimaan 8 tunnin päähän tamponin asetuksesta ja vaihtaa tamponin tuolloin puhtaaseen.  Yli 8 tunnin käyttöajan on nähty lisäävän TSS:n (toksisen sokkioireyhtymän) riskiä, joka on hengenvaarallinen harvinainen sairaus. TSS:n oireita ovat mm. korkea kuume, ripuli ja huonovointisuus. Pidemmille yöunille suosittelisin kuukautissidettä tai kuukuppia.
Kuukautissuojista ja niiden käytöstä voit lukea lisää täältä.
Toivottavasti vastatauksesta oli sinulle apua pohdinnoissasi.