Siirry sisältöön
Voiko pornon kaltaista seksiä tehdä tosielämässä?
ID 281991
Hei. Minua on mietityttänyt eräs pornossa näkemäni seksitilanne. Se koskee ryhmäseksiä kahden miehen ja yhden naisen välillä, eli sitä, jossa nainen on ns. voileivän välissä. Harrastetaanko oikeassa elämässä tuollaista? Voiko nainen siis olla yhtä aikaa kahdella miehellä? Eikö se ole hyvin hankalaa käytännössä? Eikö naiseen satu, jos miehet työntävät samaan aikaan peniksensä pimppiin ja pyllyyn? Tuntuu pahalta ajatella, että naiseen sattuisi. Voivatko molemmat penikset olla sisällä yhtä aikaa, vai pitääkö rytmi olla sellainen, että kun toinen työntyy sisään ja samalla toinen vetää peniksen ulos? Eivätkö penikset kosketa toisiaan tuollaisessa seksissä? Pornossahan tämä on hyvin yleinen kohtaus, ja minun on vaikea uskoa, että nainen voisi siitä nauttia.

Asiantuntija vastaa
09.08.2022 klo 09:27 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan! Hienoa, että kysyt rohkeasti asiasta, mikä pornossa mietityttää.
Pohdit viestissäsi kahden miehen ja yhden naisen seksiä pornossa. Pohdit erityisesti yhdyntää, jossa toisen penis työnnetään emättimen ja toisen peräaukkoon samanaikaisesti sekä sitä, onko pornossa näkemäsi asia mahdollista toteuttaa todellisuudessa. Pohdit myös sitä, voiko tämäntyyppinen seksi tuottaa naiselle nautintoa.
Pornon tarkoituksena on kiihottaa, ja tehdä fantasioista visuaalista viihdettä katsojalle. Samaan aikaan porno voi järkyttää tai puistattaa. Kaikenlaiset pornon herättämät fiilikset ovat ok. Pornossa tehdyt asiat ovat näyteltyjä, vaikka teknisesti toteutettaisiin se, mitä kuvassa näkyy. Myös nautinto on näyteltyä.  Pornon tekeminen on työtä, josta näyttelijät voivat nauttia, mutta myös kipu voi olla osa näyttelijän elämää. Pornossa kuvattujen asioiden tulisi olla yhdessä sovittuja eli suostumus varmistetaan tekijöiden välillä. Pornoteollisuus on kuitenkin iso bisnes eikä pornoa aina tuoteta tavalla, joka huomioi työntekijöiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin sekä henkilökohtaiset rajat riittävällä tavalla.
Monia pornossa näyteltyjä seksitapoja on periaatteessa mahdollista kokeilla tosielämän seksissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pornosta kannattaa kritiikittä ottaa mallia tosielämän seksiin, jossa vuorovaikutuksella, nautinnon etsimisellä ja rajojen kuuntelulla tulisi olla keskeinen asema kikkailun sijaan ja näyttävyyden sijaan. Huomionarvoista on, että vaikka jokin olisi tavallista pornossa, ei se usein mene samalla tavalla tosielämässä. On siis eri asia fantasioida tai nauttia pornon katselusta kuin kokeilla pornossa nähtyjä asioita itse. Kikkailun sijaan on tärkeää, että seksissä kuljetaan kohti nautintoa eli kuunnellaan, miltä kehot tuntuvat ja miltä kehossa tuntuu. Seksi ei suju samalla tavalla tosielämässä kuin pornossa, joka etenee käsikirjoituksen mukaisesti, ja jossa 10 minuutin sessiota kuvataan useita ottoja, jotta se näyttäisi siltä, miltä sen halutaan näyttävän katsojalle. Pornossa näyttelijät ovat harjoitelleet ja harjaantuneet tekemään erilaisia hurjaltakin näyttäviä asioita.
Se, mistä ihminen todellisissa seksitilanteissa nauttii on yksilöllistä, ja omia rajoja seksin suhteen tulee aina kuunnella. On siis mahdollista, että ihminen sukupuoleen katsomatta nauttii kuvaamasi kohtauksen kaltaisesta seksistä, mutta yhtä mahdollista on, että se on epämiellyttävää tai kivuliasta. Ihmiset ovat hyvin erilaisia nautinnon ja mieltymysten kokemisen suhteen.  Ryhmäseksin kokeileminen vaatii kuitenkin jo erittäin hyvää oman kehon ja rajojen tuntemista sekä taitoja tunnistaa toisten rajat ja fiilikset. Myös vuorovaikutustaitoja tarvitaan erityisellä tavalla, jotta jokainen seksin osapuoli tulee huomioiduksi ja kommunikaatio osapuolten välillä toimii.
Tosielämässä on tärkeää tietää, että seksuaalisen nautinnon kokeminen ei usein vaadi kikkailua, vaan nautinto riippuu kehon kuuntelun taidosta sekä vuorovaikutuksesta toisen ihmisen kanssa. Ennen kuin minkäänlaista seksiä tekee toisen kanssa, on tärkeää opetella puhumaan seksistä mahdollisen seksikumppanin kanssa. Toiveista, rajoista ja peloista on tärkeää uskaltaa puhua ennen seksiä, ja seksin aikana. Seksissä ei kannata kokeilla mitään sellaista, mikä ei tunnu itsestä hyvältä ajatukselta.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi. Mikäli jokin vielä mietityttää, voit tulla juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin, joka palaa kesätauolta 15.8.2022. Chatin löydät täältä.
Täältä voit lukea lisää pornosta.
Täältä voit lukea lisää suostumuksesta seksissä.