Siirry sisältöön
Voiko ongelmani erektion kanssa olla pitkäaikaista?
ID 303175
Hei, Yritimme harrastaa tyttöystävän kanssa seksiä toista kertaa. Minulla ei ole ollut aikaisemmin ongelmia erektion kanssa yksin, mutta olen toki ensimmäisellä kerralla jännittänyt ja kului aikaa ennen kuin tulin kovaksi. Kuitenkin oli hieman vaikeuksia pysyä kovana jännityksen takia. Toisella kerralla olin tyttöystäväni kanssa aika pitkän aikaa, ennen kuin teimme mitään. Olin kovana koko ajan, mutta seksiä aloittaessa minulla oli vaikeuksia pysyä kovana. Tämän kerran jälkeen en kuitenkaan pysty saamaan enää kunnon erektiota yksinkään. Vähän huolestuttaa kun tosta on nyt 4 päivää ja haluni ovat vähentyneet enkä pysy enää kunnolla kovana edes masturboidessa. Mistä tämä voisi johtua. Huolestuttaa lähinnä se, voiko tämä olla pitkäaikaista. En ole harrastanut seksiä ennen nykyistä tyttöystävääni.

Asiantuntija vastaa
02.01.2024 klo 16:52 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kysymyksessäsi pohdit haasteitasi erektion kanssa seksitilanteessa tyttöystäväsi kanssa. Kerroit, että ensimmäisellä seksikerralla yhdyntä oli onnistunut, mutta erektion saamiseen oli kulunut aikaa. Nyt viimeisen seksikerran jälkeen olet huomannut, että omat halusi ovat vähäisemmät sekä erektio ei ole ollut kova masturboinnissa.
Erektion katoaminen tai pehmeneminen kesken seksitilanteen on tavallista ja on ymmärrettävää, että ensimmäisillä seksikerroilla odotukset omasta erektiosta ovat korkealla. Kerroitkin, että olet kokenut jännitystä seksitilanteissa ja koit jännityksen vaikuttaneen erektioon.
Jännityksellä on erittäin iso vaikutus erektioon, koska kiihottuminen sekä erektion onnistuminen vaatii sen, että kokee olonsa seksitilanteessa turvalliseksi. Jos omat ajatukset seksissä ovat erektion pysymisessä kovana, niin voi olla, että tästä tulevat suorituspaineet voivat haitata omaa kiihottumistasi tilanteessa. Suurin osa nuorten erektio-ongelmista johtuu psykologisista tekijöistä eli jännityksestä, stressistä, pelosta, ahdistuksesta tai suorituspaineista seksitilanteessa. Tämä voi hyvin näkyä stressinä myös itsetyydytystilanteessa, kun pelko erektion onnistumisesta on päällimmäisenä mielessä.
Seksitilanteissa kannattaa edetä rauhassa ja ottaa oma jännitys kumppanin kanssa puheeksi. Todennäköisesti kumppaniasi voi jännittää yhtälailla ja hän voi miettiä johtuuko erektioon liittyvät pulmat hänestä. Olisi tärkeää jutella kumppanin kanssa omista toiveista, tunteista ja jännityksestä sekä rajoista seksiin liittyen. Puhuminen on seksitaidoista tärkein ja on avainasemassa seksin onnistumiseen. Täältä löydät tietoa miten puhua seksistä kumppanille.
Seksi harvoin sujuu kuin elokuvissa, joten sählääminen kuuluu myös osana seksiä. On hyvä puhua kumppanin kanssa ja pohtia miten jännitystä väliltänne voisi vähentää. Seksiin voi suhtautua myös rauhassa ja antaa erektiolle luvan tulla, jos on tullakseen. Seksiä voi harrastaa monella tapaa ja yhdyntä on tavoista vain yksi. Esimerkiksi erektion pehmentyessä voi keskittyä kumppanin hyväilyyn suulla tai käsillä ja usein oma kiihottuminen voi tulla samalla, kun huomaa kumppanin kiihottuvan.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla juttelemaan erektioon tai seksiin liittyvistä asioista myös maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.