Siirry sisältöön
Voiko minipillereiden suojatehoon luottaa?
ID 286932
Hei, käytän slinda minipilleriä ja olemme poikaystäväni kanssa puhuneet uskaltaisiko sisään tull. Kuinka iso ehkäisyteho minipillerissä on, jos hän tulee sisään? Otan pillerin aina ajallaan ja olen lukenut että jotkut ovat uskaltautuneet eikä ole raskaaksi tullut. Toki se on yksilöllistä, mutta olen myös lukenut että mahdollisuudet ovat pienet jos pilleriä käyttää oikein, onko tämä totta?

Asiantuntija vastaa
16.11.2022 klo 16:14 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi minipillereiden tehoa raskaudenehkäisyssä.
Minipillereiden teho on oikein hyvä raskaudenehkäisyssä silloin, kun niitä käyttää oikein. Mikäli pillerin unohtaa ottaa ajallaan niin minipillereiden teho laskee nopeammin kuin yhdistelmäehkäisypillereiden teho. Tästä syystä minipillereiden käytössä tulee olla tarkka, jotta suojausteho säilyy. Pillerin ottamisen unohtaminen tai viivästyminen sekä vatsataudit saattavat vaikuttaa suojatehoon.
Ehkäisypillerit on kehitetty sellaisiksi, että kondomin käyttö ei ole välttämätöntä vakituisen seksikumppanin kanssa. Mikään ehkäisyväline ei tarjoa 100% suojaa, mutta suojateho oikein käytettynä on siitä huolimatta niin hyvä, että yhdyntää voi harrastaa ilman kondomia turvallisin mielin raskauden ehkäisyä ajatellen. Silloin, kun jättää kondomin pois käytöstä, niin kannattaa kuitenkin varmistaa se, että kummallakaan osapuolella ei ole seksitauteja, mikäli sinulla tai seksikumppanillasi on ollut seksiä jonkun muun kanssa aiemmin. Seksitaudit voivat tarttua erilaisissa seksitavoissa kehon eri limakalvoille (nielu, pimppi, penis, peräaukko). Seksitaudeista löydät lisää tietoa täältä.
Mikäli sinusta tuntuu, että toivoisit vielä varmemman raskauden ehkäisymenetelmän käyttöön kuin minipillerit, voit kysyä tietoa hormonikierukasta tai ehkäisykapselista ehkäisyneuvolasta, kouluterveydenhoitajalta tai terveydenhuollosta. Kaikista ehkäisymenetelmistä löydät lisää tietoa täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!