Siirry sisältöön
Voiko kyse olla seksitaudista, jos molemmat harrastivat seksiä ensimmäistä kertaa?
ID 281087
(Jatko patti alapäässä, seksitauti? -kysymykselle) Kyse ei voi siis olla seksitaudista, jos molemmat harrastivat seksiä ensimmäistä kertaa ikinä ja ilman kondoomia?

Asiantuntija vastaa
25.07.2022 klo 11:14 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos jatkokysymyksestäsi!
Jos ei ole aiemmin ollut minkäänlaista seksiä kenenkään kanssa, ei voi olla seksitautitartuntaakaan. On hyvä muistaa, että seksitaudit voivat tarttua erilaisissa seksitavoissa. Kaikessa seksissä, jossa osapuolten eritteet ja limakalvot ovat kosketuksissa toisiinsa, on olemassa seksitaudin tarttumisen mahdollisuus. Täältä voit lukea vielä lisää siitä, mitä ehkäisystä tulisi tietää.
Jos oireet sukuelimissä mietityttävät, tai haluaisit keskustella tarkemmin ehkäisystä, voit varata ajan terveydenhoitajan tai lääkärin juttusille omalle terveysasemalle. Myös kouluterveydenhoitaja voi auttaa ehkäisyyn liittyvissä kysymyksissä.
Olet myös tervetullut esimerkiksi ajanvarauschattiimme keskustelemaan asiasta tarkemmin.