Siirry sisältöön
Voiko kondylooma tarttua nieluun omasta emättimestä?
ID 269742
Heissan! Voiko kondylooma tarttua nieluun, jos laitta sormen suuhun, joka on ollut emättimessä? Nielussa mistä kieli alkaa näkyy pieniä “nystyröitä”, enkä tiedä onko ne olleet siellä aina tai onko ne normaaleita. Siksi mietin voisiko kondylooma tarttua tuolla tavalla. Kielen alla on myös saman tapaisia “nystyröitä”.

Asiantuntija vastaa
21.01.2022 klo 11:21 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Vastaamme pohdintoihisi isoilta osin täällä, joten sieltä saat vastauksia pohtiimisi kysymyksiin. Tässä totean lyhyesti, että kielessä on luonnostaan nystyröitä, joilla on tehtävänsä esimerkiksi makuaistissa. Kielestä löydät lisää tietoa täältä. Mikäli suuhun ilmestyy näppylöitä tai nystyröitä, joita siellä ei ole aiemmin ollut tai siellä tuntuu ärsytystä, kannattaa asiasta jutella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Voit aina soittaa esimerkiksi terveyskeskuksen neuvontaan. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Toiseksi totean, että sinulla ei voi olla kondyloomatartuntaa emättimessä, mikäli sinulla ei ole ollut läheistä ihokontaktia tai seksiä toisen ihmisen kanssa, joka on saanut kondyloomatartunnan joltakulta. Kondylooma voi periaatteessa tarttua läheisessä ihokosketuksessa ja käsien kautta, mutta yleisimmin seksin välityksellä. Täältä löydät lisää tietoa kondyloomasta.
Mitä tulee tartuntaan omassa kehossa kehonosalta toiselle, tulee tästä kysyä terveydenhuollon ammattilaiselta kuten kouluterveydenhoitajalta, terveyskeskuksen neuvonnasta tai sukupuolitautien poliklinikalta.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi. Mikäli seksitaudit herättävät sinussa huolta tai pelkoa, voit tulla juttelemaan niistä seksuaalineuvontachattiimme.