Siirry sisältöön
Voiko jälkiehkäisyä käyttää muuhun kuin raskauden estämiseen?
ID 289918
Hei! Mietin vaa semmosta että käytetäänkö jälkiehkäisypillereitä johonkin muuhun tarkoitukseen kun vain raskauden välttämiseen? Olisiko siinä mitään järkeä jos joku ottaisi niitä ns ”huvikseen” vaikka ei harrastaisi minkäänlaista seksiä?

Asiantuntija vastaa
31.01.2023 klo 10:51 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit jälkiehkäisypillereiden käyttöä muuhun tarkoitukseen kuin raskautumisen estämiseen hätätapauksessa. Tiedossamme ei ole, että jälkiehkäisypillereitä sellaisenaan käytettäisiin lääketieteessä minkään muun asian hoitoon. Jälkiehkäisypillerit eivät ole varsinainen ehkäisymenetelmä eikä niitä missään nimessä tule käyttää korvatakseen muun ehkäisyn.
Jälkiehkäisyä suositellaan otettavaksi vain niissä tilanteissa, kun on raskaudenriski on selvästi määriteltävissä. Tälläisiä tilanteita voivat olla esimerkiksi kondomin käyttämättä jättäminen emätinyhdynnässä, keskeytetty emätinyhdyntä, kondomin repeäminen tai luisuminen pois emätinyhdynnän aikana tai epävarmuus siitä, oliko tilanteessa kondomi käytössä vai ei. Näissä tilanteissa ei ole ollut käytössä muuta ehkäisymenetelmää kuten ehkäisypillereitä, jotka oikein käytettynä ovat tehokas raskaudenehkäisymenetelmä ilman kondomia.
Pohdit viestissäsi sitä, että mitä jos jälkiehkäisypillereitä käyttäisi muuten vaan. Jälkiehkäisypilleri on vahva lääke, ja se sisältää hormonia paljon enemmän kuin perinteiset hormonaaliset ehkäisymenetelmät. Jälkiehkäisyä ei tule käyttää turhaan, kuten ei mitään muutakaan lääkettä. Mikäli lääkkeitä tekee mieli kokeilla muuten vaan tai jälkiehkäisyllä haetaan jotakin muuta muutosta kehoon tai vointiin kuin raskauden estäminen riskitilanteessa, on tärkeää hakeutua juttelemaan tästä terveydenhuoltoon kuten kouluterveydenhoitajalle. Jälkiehkäisyllä ei myöskään tiettävästi ole sellaisia myönteisiä seksiin liittymättömiä terveydellisiä tai kehollisia vaikutuksia (esim. endometrioosin oireiden hallinta) kuin muilla hormonaalisilla ehkäisymenetelmillä voi olla.
Jälkiehkäisyä saatetaan myös joskus käyttää toistuvasti raskauteen liittyvän pelon takia, mutta pelko ei välttämättä ole yhteydessä varsinaisiin riskitilanteisiin. Tästäkin on tärkeää puhua terveydenhuollossa. Mikäli on huolissaan omasta tai esimerkiksi kaverin lääkkeiden käytöstä, kannattaa kertoa siitä turvalliselle aikuiselle, joka voi tarvittaessa puuttua tilanteeseen. Myös meidän seksuaalineuvontachattiin voi tulla juttelemaan aiheesta, mikäli kokee sen helpoimmaksi tavaksi lähestyä aihetta alkuun. Chatin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi. Jälkiehkäisystä löydät lisää tietoa täältä.