Siirry sisältöön
Voiko jälkiehkäisy vaikuttaa kuukautisiin?
ID 252857
Olen 16 vuotias tyttö. Harrastin kumppanin kanssa seksiä. Ennen sitä kumppanini (miespuolinen) oli masturboinut ja laukesi. Tämän jälkeen kävi pesemässä pippelinsä ja harrastimme seksiä ilman ehkäisyä. Hän ei lauennut seksin aikana. Seuraavana päivänä (alle 20h seksin jälkeen) otin jälkiehkäisypillerin. Viikon kuluttua tuli vuotoa ja n. 4 viikon yhdynnästä otin raskaustestin, joka näytti negatiivistä. Nyt on alkanut mahdolliset kuukautiset tai niin ainakin toivon. Ne ovat epätavalliset sillä, että ne olivat ensimmäisenä yönä todella runsaat ja päivällä niitä ei melkeinpä tullut. Toisena päivänä ne olivat täysin normaalit ja nyt kolmantena jälleen niitä ei melkeinpä tule. Onko tämä normaalia? Pitääkö mennä gynekologille vai ottaa uusi raskaustesti?

Asiantuntija vastaa
14.06.2021 klo 11:06 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta sekä jälkiehkäisypillerin vaikutusta hormonitoimintaan kuukautisten ollessa hieman erilaiset kuin ennen.
Kuvaamasi seksitilanne on tosiaan riski raskautumiselle. Ensinnäkin tutkimuksissa on osoitettu, kuinka joskus esiliukasteesta on löytynyt eläviä siittiöitä eli esiliukasteessa voi olla riski. Toiseksi, jos on juuri tullut siemensyöksy, niin siittiöitä voi löytyä peniksen virtsaputkesta, vaikka ulkoisin osin penis olisi pesty.
Kerrot, että otit jälkiehkäisypillerin alle 20h seksin jälkeen, ja olet tehnyt raskaustestin neljä viikkoa kyseisestä seksikerrasta. Testitulos oli negatiivinen. Raskaustestin tulos on luotettava, mikäli sinulla ei ole ollut suojaamatonta emätinyhdyntää kyseisen seksikerran jälkeen. Toki kondomin käytössä on riski, että se pettää, mutta jos olette olleet huolellisia sen käytön suhteen, niin kondomi on luotettava. Raskaustestistä voit lukea lisää täältä. On myös hyvä huomioida ettei jälkiehkäisyä tulisi käyttää ehkäisymenetelmänä eli jatkossa kannattaa pohtia erilaisia ehkäisymenetelmiä, mikäli kondomin haluaisi jättää pois.
On mahdollista, että jälkiehkäisypilleri on vaikuttanut hormonitoimintaasi niin, että kuukautiset ovat nyt hieman erilaiset. Kun vuoto on selkeästi poikkeavaa tai kuukautiset ovat jälkiehkäisyn käytön jälkeen huomattavasti myöhässä, kannattaa ottaa yhteys terveysaseman neuvontaan. Neuvonnassa voit kertoa tilanteestasi ja kysyä, olisiko hyvä käydä lääkärissä varmuuden vuoksi. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.