Siirry sisältöön
Voiko hengityksen pidättäminen masturboidessa aiheuttaa pitkäaikaista huimausta?
ID 268421
Hei, sellainen kysymys että voiko hengityksen pidättäminen masturboidessa aiheuttaa pitkäaikaista huimausta tai näköoireita. Mulla siis jatkunut kummallista huimausta jo vuosia ja silmissä tuntunut oudolta pitkään. Olen myös aina itsetyydyttäessä pidättänyt hengitystä aina jonkin aikaa. Luin netistä että orgasmin saadessa voi jopa näkö mennä hetkeksi jos pidättää hengitystä. Nyt pelkään, että tämä pitkäaikainen huimaus ja huono olo ja näköoireet sekä hengenahdistus johtuu siitä. Apua.

Asiantuntija vastaa
03.01.2022 klo 13:40 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi huimauksen tunteesta ja näön sumenemisen tunteesta, jota on jatkunut jo pidemmän aikaa. Pohdit viestissäsi, voisiko se johtua siitä, että olet pidättänyt hengitystä masturboidessasi.
Heti alkuun totean, että masturboidessa hengityksen pidättäminen itsessään tuskin on pitkäaikaisen huimauksen syy, mikäli sinua huimaa muulloinkin kuin hengitystä juuri pidäteltyäsi.
Huimata sen sijaan voi lukuisista erilaisista syistä. Huimaus voi esimerkiksi liittyä stressiin, ahdistukseen tai paniikkikohtauksiin. Kerrot viestissäsi myös hengenahdistuksesta, ja onkin tärkeää pohtia, onko sinulla elämässäsi jonkinlaisia ahdistusoireita, jotka voisivat selittää huimauksen tunteen? Toisaalta huimata voi esimerkiksi silloin, kun muuttaa kehon asentoa ja verenpaine laskee ohimenevästi esimerkiksi istumalta seisomaan noustessa. Joskus huimaus voi liittyä sairauksiin. Täältä löydät lisää tietoa huimaukseen liittyen.
Kerrot viestissäsi, että sinua on huimannut jo pidemmän aikaa, ja sinulla on jonkinlaisia näköhäiriöitä ja huonovointisuutta. Tämmöisessä tilanteessa kannattaa jutella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Mikäli olet vielä koululainen, on helpointa hakeutua kouluterveydenhoitajan juttusille. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Toivottavasti vastauksestani on apua.