Siirry sisältöön
Voiko ehkäisyvalmistetta käyttää kuukautisten hallintaan?
ID 306331
Moi, oon 15- vuotias tyttö, ja mulla on ollut menkat nyt 3 vuotta. Oon miettinyt sellaista että voisinko tässä tilanteessa käyttää e- pillereitä tai jotain muuta vastaavaa ihan vaan että menkat ei tulisi niin usein. Musta tuntuu että menkat on aina inhottavat ja en tykkää niistä ollenkaan, jopa jännitän niitten tuloa. Niin mietin että onko siinä ylipäätään mitää järkeä käyttöä mitään ehkäisyvalmistetta vain sen takia ettei halua menkkoja. Mitä ajattelette tästä. Ja muutenkin onko e- pillereistä ja muista tuleeko niistä jotain sivuvaikutuksia tai maksaako ne paljon tai jotain. Mitä kannattaisi tässä vaiheessa käyttää? Vai kannattaako mitään?

Asiantuntija vastaa
02.04.2024 klo 14:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kysymyksessäsi pohdit, että voiko ehkäisyvalmistetta, kuten e-pilleriä käyttää kuukautisten hallintaan. Olet kokenut, että kuukautisista on ollut sinulle harmia ja koet kuukautisten tulevan tiheään. Pohdit myös mikä valmiste voisi sopia tilanteeseesi parhaiten ja millaisia rahallisia kuluja hormonivalmisteesta voi olla.
E-pillereitä, kuten muitakin hormonivalmisteita voidaan käyttää hyvin kuukautisten hoitamiseen tai hallitsemiseen. Näitä valmisteita kutsutaan usein kaikesta huolimatta ehkäisyvalmisteiksi, koska kuukautisten hoitamisen lisäksi ne ehkäisevät tarvittaessa raskaudelta. Kuukautisista ei ole mitään tarvetta kärsiä, vaan voit hyvin aloittaa halutessasi hormonivalmisteen ainoastaan kuukautisten vuoksi. Hormonivalmisteen käytöllä ei ole todettu olevan vaikutusta esimerkiksi hedelmällisyyteen tai raskauden alkamisen mahdollisuuteen tulevaisuudessa.  Kuukautisvuodon lopettamiseen liittyvistä hyödyistä voit lukea lisää esimerkiksi täältä.
Hormonivalmisteella on toisinaan mahdollista lopettaa kuukautisvuodot kokonaan, niukentaa vuotoa ja esimerkiksi e-pillereiden avulla kuukautisia voidaan siirtää tai harventaa. Hormonivalmiste usein auttaa myös kuukautiskipuihin ja runsaaseen kuukautisvuotoon.
Sopivan valmisteen valintaan vaikuttaa useampi asia. Ensimmäiseksi on hyvä pohtia, että haluaako valmisteen ottaa joka päivä, vai tuntuisiko pidempi aikainen valmiste paremmalle vaihtoehdolle? Joskus sopivan valmisteen löytäminen vie aikaa ja vaihtoehtoja joutuu ensin testaamaan. Sopivan valmisteen valinnassa sinua auttaa parhaiten oma terveydenhoitajasi. Esimerkiksi kouluterveydenhoitaja voisi olla ensimmäinen kenen kautta voisit asian ottaa puheeksi ja varata ajan hänelle. Hormonivalmisteen aloittaminen ei useinkaan vaadita lääkärikäyntiä tai gynekologista tutkimusta.
Osa kunnista tarjoaa ehkäisyvalmisteen käyttöön maksutta alle 25-vuotiaille nuorille. Voit tarkistaa tämän sivuston alalaidan kartasta oman kuntasi tilanteen. Jos valmistetta käytetään ainoastaan kuukautistenhoitoon, niin voi olla, että joudut maksamaan valmisteen silloin itse. Pillerimuotoisen valmisteen käyttö maksaa merkistä riippuen keskimäärin 5-12€/kuukaudessa.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiimme, jonka löydät tästä linkistä.