Siirry sisältöön
Vanhempainvapaa erotilanteessa
ID 288541
Heippa, 2kk vauva + 3v esikoinen ja isän kanssa ero tulossa vääjäämättä. Miten isän vanhempain vapaa hoidetaan mikäli asumusero olisi ko voimassa vapaan alkaessa? Ei kai alle 1-vuotias lapsi voi muuttaa isälleen puoleksi vuodeksi??

Asiantuntija vastaa
04.01.2023 klo 14:21 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei, kiitos viestistäsi ja tärkeästä kysymyksestä.
Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus lapsista, on vanhempainvapaisiin yhdenvertainen oikeus molemmilla vanhemmilla.
Eron ollessa ajankohtainen on hyvä varata aika lastenvalvojalle sopimusneuvotteluja varten. Sopimusneuvotteluissa vanhemmat laativat yhdessä sopimuksen tapaamisista, lapsen huollosta, asumisesta ja elatuksesta. Lastenvalvoja varmistaa, että laadittu sopimus on lapsen edun mukainen. Mikäli kaikki osapuolet hyväksyvät sopimukseen kirjatut asiat, vahvistaa lastenvalvoja sopimuksen. Vahvistetun sopimuksen myötä voi lasten kanssa asuva vanhempi hakea esimerkiksi korotuksia oikeutettuihin tukiin.
Lastenvalvoja tukee ja neuvoo teitä asiantuntijana siinä, miten vanhempainvapaita voi järjestää erotilanteessa niin, että siinä huomioidaan lapsen ikä ja ikätasoinen kehitys. Järjestelyistä ei saa syntyä lapselle merkittävää haittaa kasvuun ja kehitykseen.
Mikäli vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen ja yhteistä kompromissia ei synny neuvotteluista huolimatta, suosittelen harkitsemaan sovittelua, joka on mahdollista saada oman kunnan sovittelutoimistosta tai lastensuojelun kautta.