Siirry sisältöön
"Tissit" poikakehossa
ID 254344
Olen 16 vuotias poika ja minulla on ollut nyt vähän yli vuoden “Tissit” Joiden alla on aristavat pienet kyhmyt. Kysyisin siis pystyykö niihin vaikuttamaan ja kuinka pitkään ne tulevat pysymään siinä, sillä ne ovat todella häiritsevät enkä voi mennä rannalle. Kiitos

Asiantuntija vastaa
09.07.2021 klo 12:42 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi, joka liittyy häiritseviin tisseihin pojalla ja niiden alla oleviin aristaviin kyhmyihin.
Murrosiässä hormonimuutokset saavat aikaan yli kolmasosalla pojista rintojen lievää kasvua, eli rintojen kasvu murrosiässä on myös pojilla varsin tavallista. Kyse on siis normaaliin kehitykseen liittyvästä vaiheesta, joka menee ohi muutamassa vuodessa. Aristavat pienet kyhmyt viittaavat juuri tähän. Voit lukea lisää asiasta täältä.
Et siis voi tällä hetkellä itse vaikuttaa asiaan mitenkään muuten kuin koettamalla hyväksyä tilanteen ja ajatella, että vuoden kuluttua se on todennäköisesti ohi. Ja et todellakaan ole ainoa poika, jolla on “tissit”, vaan esimerkiksi sun luokkalaisista pojista joka kolmas todennäköisesti piilottelee omia tissejään tälläkin hetkellä tai ainakin on tehnyt tai tulee tekemään niin lähivuosina.  Vaikka omat “tissit” tuntuisivat vääränlaisilta ja hävettäviltä, jokaisella on oikeus mennä rannalle juuri sellaisena kuin on.
Oikein hyvää kesää sulle!